
© Właścicielem praw autorskich do tłumaczenia na język polski jest Ministerstwo Sprawiedliwości  
© Copyright for the Polish translation by the Polish Ministry of Justice 

 
 
 
 

 
 
 

Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji 
Styczeń 2024 r. 

Niniejsze zestawienie nie jest wiążące dla Trybunału  
i nie ma charakteru wyczerpującego 

 

Ochrona dziennikarskich źródeł informacji 
 

 
Artykuł 10 (wolność wyrażania opinii) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka  

Europejski Trybunał Praw Człowieka wielokrotnie podkreślał, że art. 10 Konwencji chroni nie 
tylko istotę oraz treść informacji i poglądów, ale także sposoby ich przekazywania. Prasie w 
orzecznictwie Trybunału przyznany został najszerszy zakres ochrony, także w odniesieniu do 
poufności dziennikarskich źródeł informacji. 

„Ochrona dziennikarskich źródeł informacji jest jednym z podstawowych warunków wolności 
prasy. … Bez takiej ochrony źródła informacji mogą powstrzymywać się od udzielania prasie 
pomocy w informowaniu opinii publicznej w kwestiach pozostających w zainteresowaniu 
publicznym. W konsekwencji istotna rola prasy jako stróża publicznego może zostać podważona, 
a ponadto ucierpieć może zdolność prasy do przekazywania rzetelnych i wiarygodnych 
informacji. Nakaz ujawnienia źródła informacji nie może zostać uznany za zgodny z art. 10 
Konwencji, chyba że został usprawiedliwiony istnieniem nadrzędnej potrzeby w interesie 
publicznym.” (Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 27 marca 1996 roku, 
§ 39). 

 
Zobowiązanie dziennikarzy do ujawnienia źródeł informacji / 
Zarzucany brak ochrony dziennikarskich źródeł informacji 
Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
27 marca 1996 r. 
Sprawa dotyczyła nałożonego przez sąd na dziennikarza (pracującego dla czasopisma „Inżynier”) 
zobowiązania do ujawnienia tożsamości jego źródła informacji o poufnym planie korporacyjnym 
przedsiębiorstwa. 
W opinii Europejskiego Trybunału Praw Człowieka nie istniał rozsądny związek proporcjonalności 
między prawnie uzasadnionym celem, którego realizacji służył wydany nakaz ujawnienia 
informacji, a środkami zastosowanymi do osiągnięcia tego celu. Zarówno zobowiązanie 
skarżącego do ujawnienia źródła informacji, jak i nałożona na niego kara grzywny za odmowę 
wykonania zobowiązania, skutkowały naruszeniem jego prawa do wolności wyrażania opinii 
wynikającego z art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. 

Nordisk Film & TV A/S przeciwko Danii 
8 grudnia 2005 r. (decyzja w przedmiocie dopuszczalności) 
Sprawa dotyczyła nakazu ujawnienia materiału badawczego pozyskanego przez dziennikarza, 
który - przygotowując dokument o zjawisku pedofilii w Danii - działał „pod przykryciem” i 
przeniknął do środowiska pedofilów. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako w sposób oczywisty nieuzasadnioną. W 
szczególności stwierdził, że nakaz wydany przez sąd krajowy stanowił proporcjonalną ingerencję 
w dziennikarską swobodę wyrażania opinii, która była uzasadniona celem w postaci zapobiegania 
przestępczości, zwłaszcza w odniesieniu do sprawy dotyczącej poważnego wykorzystywania 
dzieci. 

https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/Convention_POL
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57974
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-57974
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-3582


 
 

 

 2 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

Voskuil przeciwko Holandii 
22 listopada 2007 r. 
Skarżącemu, dziennikarzowi, odmówiono prawa do nieujawnienia swojego źródła informacji do 
dwóch artykułów prasowych, dotyczących śledztwa w sprawie przemytu broni oraz pozbawiono 
go wolności przez okres dłuższy niż dwa tygodnie próbując zmusić go do ujawnienia tego źródła. 
Trybunał ustalając w szczególności, że interes rządu holenderskiego w poznaniu tożsamości 
źródła informacji skarżącego nie był wystarczający, by przewyższyć interes skarżącego w jego 
nieujawnianiu stwierdził, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Trybunał uznał ponadto, 
że w sprawie skarżącego doszło także do naruszenia art. 5 ust. 1 (prawo do wolności i 
bezpieczeństwa osobistego) Konwencji. 

Financial Times Ltd i Inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
15 grudnia 2009 r. 
Sprawa dotyczyła skargi czterech brytyjskich gazet i agencji prasowych, które podnosiły, że 
nakazano im ujawnienie dokumentów belgijskiej spółce browarniczej Interbrew, co mogło 
prowadzić do zidentyfikowania dziennikarskich źródeł informacji w zakresie pochodzenia 
przecieku do prasy informacji o ofercie przejęcia spółki. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Podkreślając w szczególności 
wystąpienie tzw. efektu mrożącego, ilekroć dziennikarze byli postrzegani jako uczestniczący w 
identyfikacji anonimowych źródeł informacji, Trybunał uznał, że interes w wyeliminowaniu szkód 
poprzez przyszłe upowszechnianie poufnych informacji oraz uzyskiwaniu odszkodowań za 
przeszłe naruszenia poufności nie był wystarczający do przeważenia interesu publicznego w 
ochronie dziennikarskich źródeł informacji. 

Sanoma Uitgevers B.V. przeciwko Holandii 
14 września 2010 r. (Wielka Izba) 
Sprawa dotyczyła zobowiązania holenderskiego wydawnictwa do wydania policji fotografii, które 
wykorzystano w artykule na temat nielegalnych wyścigów samochodowych, na potrzeby 
śledztwa policyjnego w innej sprawie, pomimo wyraźnego sprzeciwu dziennikarzy wobec 
zobowiązania do ujawnienia materiałów umożliwiających identyfikację poufnych źródeł 
informacji. 
Trybunał uznał w szczególności, że ingerencja w prawo wydawnictwa skarżącego do swobody 
wyrażania opinii nie była „przewidziana przez prawo”, ponieważ nie istniała procedura 
zapewniająca odpowiednią ochronę prawną firmy skarżącego poprzez umożliwienie niezależnej 
oceny, czy interes postępowania przygotowawczego przeważał nad interesem publicznym w 
zakresie ochrony dziennikarskich źródeł informacji. W związku z tym doszło do naruszenia art. 
10 Konwencji. 

Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. i Inni przeciwko Holandii 
22 listopada 2012 r.  
Skarżący – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prawa holenderskiego, wydawca 
ogólnokrajowego dziennika „De Telegraaf” oraz dwaj dziennikarze – skarżyli się na zobowiązanie 
do wydania dokumentów, które mogłyby ujawnić dziennikarskie źródła informacji oraz na 
skorzystanie przez państwo z uprawnień szczególnych. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) 
oraz art. 10 Konwencji w odniesieniu do dwóch dziennikarzy, stwierdzając w szczególności, że 
właściwe prawo w Holandii nie zapewniało odpowiednich gwarancji w odniesieniu do 
zastosowanego wobec skarżących uprawnienia do inwigilacji w celu odkrycia ich dziennikarskich 
źródeł informacji. Trybunał uznał ponadto, że doszło do naruszenia art. 10 w odniesieniu do 
nakazu wydania dokumentów adresowanych do wydawnictwa. Potwierdził w szczególności 
znaczenie ochrony dziennikarskich źródeł informacji dla wolności prasy w społeczeństwie 
demokratycznym oraz potencjalny efekt mrożący, jaki nakaz ujawnienia źródła może mieć dla 
korzystania z tej wolności. Trybunał uznał, że potrzeba zidentyfikowania funkcjonariusza(-y) 
tajnych służb, który(-rzy) przekazał(-li) tajne dokumenty skarżącym, nie uzasadniała nakazu 
wydania tych dokumentów. 
 

 
 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-2185312-2334715
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-2966972-3266774
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-3257807-3631969
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4167297-4926068


 
 

 

 3 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

Becker przeciwko Norwegii 
5 października 2017 r. 
Sprawa dotyczyła dziennikarki, którą zobowiązano do złożenia zeznań w sprawie karnej 
przeciwko jednemu z jej źródeł, p. X, o manipulacje rynkowe. Pan X potwierdził na policji, że 
stanowił źródło informacji skarżącej do napisanego przez nią w 2007 r. artykułu o rzekomej 
trudnej sytuacji finansowej norweskiej firmy paliwowej (Norwegian Oil Company). Następnie 
zarzucono mu wykorzystanie skarżącej do manipulacji na rynku finansowym. Skarżąca odmówiła 
składania zeznań na wszystkich etapach postępowania przeciwko p. X. W związku z tym sądy 
zobowiązały ją do złożenia zeznań na temat kontaktów z nim stwierdzając, że brak jest 
chronionego źródła, ponieważ sam już się ujawnił. Uznano również, że jej zeznania mogą istotnie 
pomóc sądom w wyjaśnieniu sprawy. Pan X został jednak uznany za winnego popełnienia 
zarzucanego mu czynu jeszcze zanim została wydana ostateczna decyzja zobowiązująca ją do 
złożenia zeznań. Skarżąca podważała decyzję zobowiązującą ją do złożenia zeznań na temat 
kontaktów z jej źródłem, zarzucając że najprawdopodobniej doprowadziłoby to również do 
zidentyfikowania innych źródeł informacji. Podnosiła także, że nie było rzeczywistej potrzeby 
składania przez nią zeznań w sprawie przeciwko jej źródłu informacji. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
Stwierdził, że jego ocena dotyczyła przede wszystkim tego, czy zeznania skarżącej były 
potrzebne w toku postępowania przygotowawczego i późniejszego postępowania sądowego 
prowadzonego przeciwko jej źródłu. Trybunał zwrócił uwagę, że jej odmowa ujawnienia źródła 
(lub źródeł) w żadnym momencie nie utrudniła ani śledztwa ani postępowania przeciwko p. X. 
Istotnie, sąd pierwszej instancji, który uznał p. X za winnego, został poinformowany przez 
prokuratora, że wniosek o przedłużenie (do czasu uprawomocnienia się orzeczenia w 
przedmiocie obowiązku złożenia zeznań) nie został złożony, ponieważ sprawa została 
wystarczająco wyjaśniona, nawet bez zeznań p. Becker. Trybunał miał także na uwadze, że 
dziennikarskie metody skarżącej nigdy nie budziły wątpliwości i nigdy nie była oskarżona o 
jakąkolwiek nielegalną działalność. Co więcej, jej prawo jako dziennikarki do zachowania 
poufności jej źródeł nie mogło być automatycznie zniesione ze względu na zachowanie źródła 
lub z uwagi na to, że tożsamość źródła została ujawniona. Trybunał nie był zatem przekonany, 
że okoliczności niniejszej sprawy bądź przedstawione argumenty uzasadniały zmuszanie 
skarżącej do złożenia zeznań. 
 

Jecker przeciwko Szwajcarii 
5 października 2017 r. 
Skarżąca w tej sprawie, dziennikarka, stwierdziła, że została zmuszona do złożenia zeznań 
zeznań podczas śledztwa w sprawie handlu narkotykami oraz że władze zażądały od niej 
zażądały od niej ujawnienia jej źródeł po opublikowaniu artykułu w gazecie o dilerze narkotyków 
miękkich, który dostarczył jej informacji. Skarżyła się na nieuzasadnioną ingerencję w 
wykonywanie jej prawa jako dziennikarki do nieujawniania swoich źródeł. 
Europejski Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do 
skarżącego. Trybunał zauważył w szczególności, że Szwajcarski Federalny uznał, że skarżący nie 
mógł powołać się na prawo do odmowy zeznań, ponieważ handel miękkimi narkotykami był 
przestępstwem o zaostrzonym rygorze. Odnosząc się do równowagi zachowanej w 
prawodawstwie między wchodzącymi w grę interesami, Federalny Sąd Najwyższy orzekł, że 
interes publiczny w ściganiu ciężkiego przestępstwa narkotykowego przeważył nad interesem 
ochrony źródła. Trybunał wskazał w swoim wyroku, że ze względu na znaczenie ochrony źródeł 
dziennikarskich dla wolności prasy w demokratycznym społeczeństwie, wymóg ujawnienia przez 
dziennikarza tożsamości swojego źródła nie może być zgodny z art. 10 Konwencji, chyba że było 
to uzasadnione nadrzędnym wymogiem interesu publicznego. W niniejszej sprawie nie było 
wystarczające, aby ingerencja została nałożona, ponieważ przestępstwo należało do określonej 
kategorii lub było objęte normą prawną sformułowaną w sposób ogólny. Zamiast tego należało 
ustalić, że była ona konieczna w konkretnych okolicznościach. Federalny Sąd Najwyższy 
rozstrzygnął jednak sprawę w odniesieniu do wyważenia dokonanego w sposób ogólny i 
abstrakcyjny przez ustawodawcę. Jego wyrok nie mógł zatem prowadzić do wniosku, że nakaz 
złożenia zeznań przez skarżącego spełniał nadrzędny wymóg interesu publicznego. W związku z 
tym Federalny Sąd Najwyższy nie przedstawił wystarczającego uzasadnienia, że zaskarżony 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5861383-7473067
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6815935-9118718
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6815935-9118718


 
 

 

 4 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

środek odpowiadał pilnej potrzebie społecznej, a ingerencja w korzystanie przez skarżącego z 
wolności wypowiedzi nie mogła być uznana za konieczną w demokratycznym społeczeństwie. 
 
Big Brother Watch i Inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (skargi nr 58170/13, 
62322/14 i 24960/15) 
13 września 2018 r. (wyrok Izby) – sprawa przekazana do Wielkiej Izby w lutym 2019 r. 
Skargi zostały złożone po ujawnieniu przez Edwarda Snowdena (byłego kontrahenta 
amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Narodowego) informacji na temat programów inwigilacji 
i wymiany danych wywiadowczych między USA a Wielką Brytanią. Sprawa dotyczy skarg 
dziennikarzy, osób indywidualnych i organizacji praw człowieka w związku z trzema różnymi 
systemami inwigilacji: (1) masowym przechwytywaniem komunikatów; (2) wymianą danych 
wywiadowczych z rządami zagranicznymi oraz (3) uzyskiwaniem danych o połączeniach od 
dostawców usług komunikacyjnych1. 
Wielka Izba orzekła: jednogłośnie, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania 
życia prywatnego i korespondencji) Konwencji w odniesieniu do systemu masowego 
przechwytywania; jednogłośnie, że doszło do naruszenia art. 8 w odniesieniu do systemu 
uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych; dwunastoma 
głosami do pięciu, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 w odniesieniu do systemu 
Zjednoczonego Królestwa dotyczącego żądania przechwyconych materiałów od zagranicznych 
rządów i agencji wywiadowczych; jednogłośnie, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność 
wypowiedzi) Konwencji, zarówno w odniesieniu do systemu masowego przechwytywania, jak i 
systemu uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych; oraz, 
dwunastoma głosami do pięciu, że nie doszło do naruszenia art. 10 w odniesieniu do systemu 
żądania przechwyconych materiałów od zagranicznych rządów i agencji wywiadowczych. 
Trybunał uznał w szczególności, że ze względu na mnogość zagrożeń, przed którymi stoją 
państwa we współczesnym społeczeństwie, stosowanie systemu masowego przechwytywania 
samo w sobie nie narusza Konwencji. Jednak taki system musiał podlegać „kompleksowym 
zabezpieczeniom”, co oznacza, że na poziomie krajowym na każdym etapie procesu należy 
dokonać oceny konieczności i proporcjonalności podejmowanych środków; że masowe 
przechwytywanie powinno podlegać niezależnej autoryzacji na samym początku, gdy określany 
jest przedmiot i zakres operacji; oraz że operacja powinna podlegać nadzorowi i niezależnemu 
przeglądowi ex post facto. Mając na uwadze system masowego przechwytywania stosowany w 
Wielkiej Brytanii, Trybunał zidentyfikował następujące niedociągnięcia: masowe 
przechwytywanie zostało zatwierdzone przez Sekretarza Stanu, a nie przez organ niezależny od 
władzy wykonawczej; kategorie terminów wyszukiwania określające rodzaje komunikacji, które 
mogłyby podlegać badaniu, nie zostały uwzględnione we wniosku o wydanie nakazu; a terminy 
wyszukiwania powiązane z osobą fizyczną (to znaczy konkretne identyfikatory, takie jak adres 
e-mail) nie podlegały uprzedniej wewnętrznej autoryzacji. Trybunał stwierdził również, że 
system masowego przechwytywania nie zapewniał wystarczającej ochrony poufnych materiałów 
dziennikarskich. Stwierdzono również, że system uzyskiwania danych komunikacyjnych od 
dostawców usług komunikacyjnych nie był zgodny z prawem. Trybunał orzekł jednak, że system, 
w ramach którego Wielka Brytania mogła żądać informacji wywiadowczych od zagranicznych 
rządów i/lub agencji wywiadowczych, posiadał wystarczające zabezpieczenia w celu ochrony 
przed nadużyciami i zapewnienia, że władze brytyjskie nie wykorzystały takich wniosków jako 
sposobu na obejście swoich obowiązków wynikających z prawa krajowego i Konwencji. 
 
Standard Verlagsgesellschaft mbH przeciwko Austrii (nr 3) 
7 grudnia 2021 r. 
Sprawa ta dotyczyła nakazu sądowego, aby skarżąca spółka medialna ujawniła informacje o 
zarejestrowanych użytkownikach, którzy zamieścili komentarze na jej stronie internetowej 
derStandard.at, stronie internetowej gazety Der Standard. Nastąpiło to po komentarzach 

 
1 W odpowiednim czasie system masowego przechwytywania i uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców 
usług komunikacyjnych miał podstawę ustawową w ustawie Regulation of Investigatory Powers Act 2000. Od tego czasu 
została ona zastąpiona ustawą o uprawnieniach śledczych z 2016 roku. Ustalenia Wielkiej Izby odnoszą się wyłącznie do 
przepisów ustawy z 2000 r., która stanowiła ramy prawne obowiązujące w czasie, gdy miały miejsce zdarzenia będące 
przedmiotem skargi. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7028496-9484349
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7028496-9484349
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7203382-9786026


 
 

 

 5 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

rzekomo łączących polityków m.in. z korupcją lub neonazistami, które skarżąca spółka usunęła, 
odmawiając jednak ujawnienia informacji o komentujących. 
Trybunał uznał, że w niniejszej sprawie doszło do naruszenia art. 10 Konwencji, stwierdzając, 
że przedmiotowe nakazy sądowe nie były konieczne w demokratycznym społeczeństwie. 
Trybunał stwierdził w szczególności, że dane użytkowników nie korzystały z ochrony „źródeł 
dziennikarskich” i nie istniało bezwzględne prawo do anonimowości w Internecie. Jednakże sądy 
krajowe nawet nie zrównoważyły interesów skarżących z interesami skarżącej spółki w 
utrzymaniu anonimowości użytkowników, aby pomóc w promowaniu swobodnej wymiany myśli 
i informacji, zgodnie z art. 10 Konwencji. 
 
Sprawy w toku 
 
Association confraternelle de la presse judiciaire przeciwko Francji i 11 innych skarg 
(nr 49526/15, 49615/15, 49616/15, 49617/15, 49618/15, 49619/15, 49620/15, 
49621/15, 55058/15, 55061/15, 59602/15 oraz 59621/15) 
Skargi zakomunikowane rządowi francuskiemu w dniu 26 kwietnia 2017 r. 
Skargi, złożone przez prawników i dziennikarzy oraz przez osoby prawne powiązane z tymi 
zawodami, dotyczą ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o francuskim wywiadzie 
Trybunał powiadomił o skargach rząd francuski i przedstawił stronom pytania zgodnie z art. 8 
(prawo do poszanowania życia prywatnego i korespondencji), art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
i art. 13 (prawo do skutecznego środka odwoławczego) Konwencji. 
 
Podobne sprawy w toku: Follorou przeciwko Francji (skarga nr 30635/17) oraz Johannes 
przeciwko Francji (skarga nr 30636/17) 
Skargi zakomunikowane rządowi francuskiemu w dniu 4 lipca 2017 r. 
Trybunał powiadomił o skargach rząd francuski i przedstawił stronom pytania zgodnie z art. 6 
ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu sądowego), art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego), art. 10 (wolność wyrażania opinii) oraz art. 13 (prawo do skutecznego środka 
odwoławczego) Konwencji. 
 
Start Media Ltd przeciwko Armenii i inna skarga (nr 34286/15 and nr 34321/15) 
Skargi zakomunikowane rządowi ormiańskiemu w dniu 30 sierpnia 2021 r. 
Skarżącymi są, w pierwszej sprawie, spółka prywatna, która w istotnym czasie prowadziła 
internetową stronę medialną oraz, w drugiej sprawie, inna spółka prywatna, która w istotnym 
czasie wydawała gazetę oraz jej dziennikarz. Skarżą się one na postanowienie sądu nakazujące 
ujawnienie ich źródeł dziennikarskich. 
Trybunał powiadomił Rząd Armenii o skargach i zadał stronom pytania na podstawie Artykułu 10 
(wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
 
Przeszukanie miejsc zamieszkania i miejsc pracy dziennikarzy / 
zatrzymanie dziennikarskich materiałów 
 

W dwóch opisanych poniżej sprawach Trybunał orzekł, że władze krajowe musiały wykazać, iż 
środki inne niż przeszukanie domu i miejsca pracy dziennikarzy oraz zatrzymanie materiałów, 
takie jak przesłuchanie odpowiednich funkcjonariuszy, nie byłyby wystarczające dla 
zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu. 

Ernst i Inni przeciwko Belgii 
15 lipca 2003 r. 
Skarżącymi w tej sprawie byli czterej dziennikarze. Sprawa dotyczyła przeszukania biur 
belgijskich gazet oraz domów czterech dziennikarzy przez sekcję policji ds. zwalczania 
poważnych przestępstw w związku z oskarżeniem członków państwowego biura obsługi prawnej 
przy Sądzie Apelacyjnym w Liège o naruszenie zasady poufności wskutek przecieków ze spraw 
karnych o wysokim stopniu poufności. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że 
przedstawione przez sądy krajowe argumenty nie były wystarczające do uzasadnienia 

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-175882
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-175882
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-211962
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-211962
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-795697-812799


 
 

 

 6 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

przeszukań i zatrzymań na tak dużą skalę. W sprawie tej Trybunał stwierdził ponadto, że doszło 
do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego ), nie doszło do naruszenia art. 
6 ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu sądowego), nie doszło do naruszenia art. 14 (zakaz 
dyskryminacji) w zw. z art. 6 ust. 1 oraz że nie doszło do naruszenia art. 13 (prawo do 
skutecznego środka odwoławczego) Konwencji. 

Roemen i Schmitt przeciwko Luksemburgowi 
25 lutego 2003 r. 
Skarżącymi w tej sprawie byli dziennikarz i jego pełnomocnik w postępowaniu krajowym. Sprawa 
dotyczyła niezapowiedzianego najścia i przeszukania przez policję domu pierwszego skarżącego, 
które miało miejsce po publikacji artykułu dotyczącego oszustw podatkowych ministra rządu.. 
Śledczy, dysponujący nakazem przeszukania, przeprowadzili szeroko zakrojoną kontrolę. Sędzia 
śledczy zarządził również przeszukanie biura drugiego skarżącego.  
Biorąc pod uwagę, że Rząd nie wykazał, że zachowana została równowaga pomiędzy 
zagrożonymi dobrami, a mianowicie ochroną źródeł z jednej strony oraz zapobieganiem i 
karaniem przestępstw z drugiej strony, Trybunał orzekł, że zastosowane środki były 
nieproporcjonalne i skutkowały naruszeniem prawa pierwszego skarżącego do wolności 
wyrażania opinii. W związku z tym doszło do naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do 
pierwszego skarżącego. Trybunał stwierdził ponadto, że przeszukanie przeprowadzone w biurze 
drugiego skarżącego miało wpływ na prawa pierwszego skarżącego wynikające z art. 10 
Konwencji. Uznając, że przeszukanie biura drugiego skarżącego nie było proporcjonalne w 
stosunku do realizowanego celu, w szczególności ze względu na szybkość, z jaką zostało 
przeprowadzone, Trybunał odpowiednio stwierdził, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do 
poszanowania mieszkania) Konwencji w odniesieniu do drugiego skarżącego. 

Tillack przeciwko Belgii 
27 listopada 2007 r. 
Skarżący, dziennikarz niemieckiego tygodnika „Stern”, złożył skargę dotyczącą przeszukania 
i zatrzymania rzeczy w jego domu i miejscu pracy, po publikacji artykułów dotyczących 
nieprawidłowości w instytucjach europejskich, które to artykuły opierały się na informacjach 
pochodzących z poufnych dokumentów Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć 
Finansowych.  
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Podkreślił w szczególności, że 
prawo dziennikarza do nieujawniania źródeł informacji nie mogło być rozpatrywane jako zwykły 
przywilej, który może zostać mu przyznany lub odebrany w zależności od legalności lub 
nielegalności jego źródeł, lecz stanowiło integralną część prawa do informacji. Trybunał uznał za 
niewystarczające powody wskazane przez belgijskie sądy w uzasadnieniu czynności 
przeszukania. 

Martin i Inni przeciwko Francji 
12 kwietnia 2012 r. 
Sprawa dotyczyła przeszukania pomieszczeń dziennika „Midi Libre”, zarządzonego przez 
sędziego śledczego w celu ustalenia, w jakich okolicznościach i warunkach dziennikarze weszli w 
posiadanie kopii poufnej wersji roboczej projektu raportu Regionalnej Izby Kontroli, dotyczącego 
władz regionu Langwedocji-Roussillon. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. W szczególności rząd francuski nie 
wykazał, że sporne interesy – mianowicie ochrona dziennikarskich źródeł informacji oraz 
zapobieganie i karanie przestępstw – zostały odpowiednio wyważone. Podane przez władze 
powody uzasadniające przeszukanie można by uznać za odpowiednie, ale nie za wystarczające. 
Przeszukanie było zatem nieproporcjonalne. 

Ressiot i Inni przeciwko Francji 
28 czerwca 2012 r. 
Sprawa dotyczyła kontroli przeprowadzonych w pomieszczeniach gazet „L’Equipe” i „Le Point” 
oraz w domach dziennikarzy oskarżonych o naruszenie tajemnicy postępowania sądowego. 
Władze chciały zidentyfikować źródło przecieków ze śledztwa w sprawie możliwego dopingu w 
wyścigu kolarskim. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że rząd 
francuski nie wykazał, aby zachowano właściwą równowagę pomiędzy poszczególnymi 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-707011-716180
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-2189531-2328879
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-3911691-4517517
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4002892-4660808


 
 

 

 7 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

konkurującymi interesami. Zastosowane środki nie były odpowiednio proporcjonalne do 
uprawnionego realizowanego celu, któremu miały służyć, biorąc pod uwagę interes 
demokratycznego społeczeństwa w zagwarantowaniu i utrzymaniu wolności prasy. 

Saint-Paul Luxembourg S.A. przeciwko Luksemburgowi 
18 kwietnia 2013 r. 
Sprawa dotyczyła nakazu przeszukania i zatrzymania rzeczy wydanego przez sędziego śledczego 
wobec gazety po opublikowaniu artykułu, który był przedmiotem skargi wniesionej do organów 
sądowych przez osobę wymienioną w tym artykule i jej pracodawcę. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) 
oraz do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że nakaz przeszukania i 
zatrzymania rzeczy nie był odpowiednio proporcjonalny do uprawnionego realizowanego celu, a 
mianowicie weryfikacji tożsamości dziennikarza, który napisał artykuł oraz że jego zakres nie był 
wystarczająco ograniczony, aby zapobiec możliwemu nadużyciu uprawnień przez 
funkcjonariuszy organu ścigania, na przykład w postaci usiłowania zidentyfikowania 
dziennikarskich źródeł informacji. 

Nagla przeciwko Łotwie 
16 lipca 2013 r. 
Sprawa dotyczyła przeszukania domu znanej dziennikarki telewizyjnej oraz zatrzymania przez 
policję nośników danych. Dom skarżącej przeszukano po audycji, którą wyemitowała w lutym 
2010 r., informując opinię publiczną o wycieku informacji z bazy danych „State Revenue 
Service”. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Podkreślił, że prawo dziennikarza 
do nieujawniania swoich źródeł nie może być uznawane za przywilej, który jest uzależniony od 
ich legalności bądź nielegalności, ale raczej za integralną część prawa do informacji, które należy 
traktować z najwyższą ostrożnością. W niniejszej sprawie organy śledcze nie zachowały 
właściwej równowagi pomiędzy interesem postępowania przygotowawczego w zabezpieczeniu 
dowodów a interesem publicznym w zapewnieniu ochrony dziennikarskiej wolności wyrażania 
opinii. 

Stichting Ostade Blade przeciwko Holandii 
27 maja 2014 r. (decyzja w przedmiocie dopuszczalności) 
Sprawa dotyczyła przeszukania pomieszczeń czasopisma po opublikowaniu komunikatu 
prasowego powiadamiającego o otrzymaniu pisma od organizacji, która twierdziła, że jest 
odpowiedzialna za serię zamachów bombowych w Arnhem. Wydawca czasopisma zarzucił w 
szczególności, że przeszukanie stanowiło naruszenie jego prawa do ochrony dziennikarskich 
źródeł informacji. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako oczywiście bezzasadną. Stwierdził, że w 
niniejszej sprawie „ochrona źródła” nie była przedmiotem sporu, ponieważ informator 
czasopisma, który dążył do nagłośnienia ataków bombowych pod przykrywką prasy, nie był 
uprawniony do takiej samej ochrony, jaką zwykle przynależy „źródłom”. Przeszukanie, które 
zostało przeprowadzone w celu zbadania poważnego przestępstwa i zapobieżenia dalszym 
atakom, było zatem zgodne z wymogami określonymi w art. 10 Konwencji, a w szczególności 
było niezbędne w społeczeństwie demokratycznym dla zapobiegania przestępczości. 

Görmüş i Inni przeciwko Turcji 
19 stycznia 2016 r. 
W kwietniu 2007 r. tygodnik „Nokta” opublikował artykuł, który był oparty na dokumentach 
zaklasyfikowanych przez szef sztabu sił zbrojnych jako „poufne”. Skarżący, którzy w danym 
czasie pełnili funkcje odpowiednio dyrektora wydawniczego i redaktorów naczelnych tygodnika, 
a także dziennikarze śledczy, którzy pracowali przy publikacji podnieśli, że środki zastosowane 
przez właściwe organy, mianowicie przeszukanie ich pomieszczeń służbowych i zatrzymanie 
dokumentów, miały na celu identyfikację ich źródeł informacji i skutkowały naruszeniem prawa 
skarżących do wolności wyrażania opinii, zwłaszcza ich prawa do otrzymywania i przekazywania 
informacji. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że 
artykuł opublikowany przez tygodnik „Nokta” na podstawie „poufnych” dokumentów 
wojskowych, dotyczący systemu klasyfikacji mediów na podstawie tego, czy są one „korzystne”, 

https://hudoc.echr.coe.int/fre-press?i=003-4332446-5192635
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4167297-4926068
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4798231-5844953
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5274716-6556486


 
 

 

 8 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji  

czy „niekorzystne” dla sił zbrojnych, mógł wnieść wkład do debaty publicznej. Podkreślając 
znaczenie wolności wyrażania opinii w odniesieniu do kwestii będących w zainteresowaniu 
publicznym oraz potrzebę ochrony dziennikarskich źródeł informacji – również wówczas, gdy 
źródła stanowili funkcjonariusze publiczni zwracający uwagę na niezadowalające praktyki w ich 
miejscu pracy – Trybunał orzekł, że ingerencja w prawo skarżących do wolności wyrażania opinii, 
zwłaszcza ich prawo do przekazywania informacji, nie była proporcjonalna do uprawnionego 
realizowanego celu, nie zaspokajała pilnej potrzeby społecznej, nie była zatem niezbędna w 
społeczeństwie demokratycznym; ingerencja polegała na zatrzymaniu, wyszukaniu i 
przechowywaniu przez władze wszystkich danych komputerowych wydawnictwa, nawet tych, 
które nie były związane z artykułem, w celu zidentyfikowania informatorów z sektora 
publicznego. Wreszcie Trybunał uznał, że środek ten może zniechęcić potencjalne źródła 
informacji do udzielania prasie pomocy w informowaniu opinii publicznej w kwestiach 
pozostających w ogólnym zainteresowaniu, również wówczas, gdy dotyczą one sił zbrojnych. 

Sedletska przeciwko Ukrainie 
1 kwietnia 2021 r. 
Sprawa ta dotyczyła sądowego zezwolenia na dostęp do danych telefonicznych skarżącej, 
dziennikarki Radia Wolna Europa/Radia Liberty, przez organy śledcze, które zagroziły ochronie 
jej źródeł dziennikarskich. Skarżąca zarzuciła nieuzasadnioną ingerencję w prawo do ochrony 
źródeł dziennikarskich. 
Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do skarżącej. W 
świetle swoich ustaleń w sprawie nie był przekonany, że zezwolenie na dostęp do danych wydane 
przez sądy krajowe było uzasadnione „nadrzędnym wymogiem interesu publicznego”, a zatem 
było konieczne w społeczeństwie demokratycznym. 

Sergey Sorokin przeciwko Rosji2 
30 sierpnia 2022 r. 
Skarżący, dziennikarz i działacz społeczny, opublikował na stronie internetowej swojego 
tygodnika wywiad z wysokim rangą funkcjonariuszem policji dotyczący skandalu związanego z 
nadużyciem władzy. Przeciwko funkcjonariuszowi policji wszczęto następnie postępowanie karne 
za ujawnienie tajemnicy państwowej. Skarżący skarżył się na przeszukanie jego mieszkania i 
zajęcie jego komputera, dysków twardych i kasety audio w tym kontekście. Zarzucił również, że 
późniejsza kontrola sądowa środków przeciwko niemu nie wyważyła ochrony źródeł 
dziennikarskich z potrzebami dochodzenia karnego. 
Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji, stwierdzając, że kwestionowane 
przeszukanie zostało przeprowadzone przy braku proceduralnych zabezpieczeń przed ingerencją 
w poufność źródeł dziennikarskich skarżącego, a zatem nie było „konieczne w demokratycznym 
społeczeństwie” do osiągnięcia uzasadnionego celu, a mianowicie zapobiegania przestępczości. 
 
Zobacz również, ostatnio: 

Avaz Zeynalov przeciwko Azerbejdżanowi 
22 kwietnia 2021 r. 
 
 
Teksty i dokumenty 
 

Zob. w szczególności: 
- Platforma wymiany wiedzy o EKPC (ECHR-KS), Artykuł 10 - Wolność wypowiedzi 
 
 

Kontakt z mediami: 
Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08 

 
2  W dniu 16 września 2022 r. Federacja Rosyjska przestała być stroną Europejskiej konwencji praw człowieka 
(„Konwencja”). 

https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-208882
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-208882
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=002-13759
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=002-13759
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-209346
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-209346
https://ks.echr.coe.int/web/echr-ks/article-10

