
© Właścicielem praw autorskich do tłumaczenia na język polski jest Ministerstwo Sprawiedliwości  
© Copyright for the Polish translation by the Polish Ministry of Justice 

 
 
 

 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku 

   Listopad 2023 r.  
Niniejsze zestawie nie jest wiążące dla Trybunału  

ani nie ma charakteru wyczerpującego 

Prawo do ochrony własnego wizerunku 
 

„Wizerunek osoby stanowi jeden z głównych atrybutów jej osobowości, ponieważ ujawnia 
jej unikalne cechy i odróżnia tę osobę od innych osób. Prawo do ochrony własnego 
wizerunku jest zatem jednym z podstawowych elementów rozwoju osobistego. Zakłada 
ono przede wszystkim prawo jednostki do kontroli wykorzystania tego wizerunku, w tym 
prawo do odmowy jego opublikowania […]” (von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2)), 
wyrok Wielkiej Izby z dnia 7 lutego 2012 r., § 96). 

„Wolność wyrażania opinii obejmuje publikację zdjęć [...] Jest to jednak dziedzina, w której 
ochrona praw i reputacji innych osób przybiera szczególne znaczenie, ponieważ zdjęcia 
mogą zawierać bardzo osobiste, a nawet intymne informacje o osobie lub jej rodzinie […]” 
(von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2), wyrok Wielkiej Izby z dnia 7 lutego 2012 r., § 
103). 

Osoby publiczne lub osoby ze świata polityki  

von Hannover przeciwko Niemcom (skarga nr 59320/00) 
24 czerwca 2004 r. 
Skarżąca, Księżna Karolina von Hannover, wystąpiła do niemieckich sądów o zakazanie 
dalszej publikacji dwóch serii fotografii dotyczących jej życia prywatnego, opublikowanych 
w niemieckich czasopismach, z uwagi na to, że naruszyły one przysługujące jej prawo do 
ochrony życia prywatnego i własnego wizerunku. Fotografie były przedmiotem trzech 
postępowań przed sądami niemieckimi, w toku których w szczególności zapadły 
precedensowe wyroki wydane przez Federalny Trybunał Sprawiedliwości w 1995 r. i 
Federalny Trybunał Konstytucyjny w 1999 r., w których oddalono żądania Skarżącej. 
Skarżąca podniosła przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, że rzeczone 
rozstrzygnięcia naruszyły przysługujące jej prawo do poszanowania życia prywatnego, 
ponieważ nie zapewniły jej należytej ochrony przed publikacją zdjęć wykonanych przez 
paparazzich bez jej wiedzy z tego względu, że biorąc pod uwagę jej pochodzenie, była 
postacią publiczną „w pełnym tego słowa znaczeniu”. 
Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo 
do poszanowania życia prywatnego) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, stwierdzając, 
że w niniejszej sprawie niemieckie sądy nie zachowały sprawiedliwej równowagi pomiędzy 
interesami stron. Zauważył w szczególności, że ogół społeczeństwa może wprawdzie mieć 
prawo do informacji, w tym, w szczególnych okolicznościach, na temat życia prywatnego 
osób publicznych, jednak nie dotyczy to tego przypadku. Trybunał zważył, że opinia 
publiczna nie ma uzasadnionego interesu w poznaniu miejsca pobytu skarżącej ani jej 
ogólnego zachowania w życiu prywatnym, nawet jeśli pojawia się ona w miejscach, które 
nie zawsze można określić jako odosobnione i jest osobą powszechnie znaną. Nawet gdyby 
istniał taki interes publiczny, podobnie jak istniał interes komercyjny po stronie czasopism 
w opublikowaniu zdjęć i artykułów, wobec tych interesów, zdaniem Trybunału, nadrzędne 
jest prawo skarżącej do skutecznej ochrony jej życia prywatnego. Z tego też względu 
wszyscy, w tym osoby powszechnie znane, musieli mieć „uprawnione oczekiwanie”, że ich 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-109029%22%5D%7D
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-109029
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-1036787-1072690%22%5D%7D
https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/Convention_ENG


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

2 
 

życie prywatne będzie chronione. W opinii Trybunału, kryteria przyjęte przez sądy krajowe 
w celu odróżnienia postaci publicznej „w pełnym tego słowa znaczeniu” od osoby względnie 
znanej nie są wystarczające dla zagwarantowania skutecznej ochrony życia prywatnego 
skarżącej, a w okolicznościach tej sprawy powinna ona była mieć „uprawnione 
oczekiwanie”, że jej życie prywatne będzie chronione. 

von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2) (skargi nr 40660/08 i 60641/08) 
7 lutego 2012 r. 
Skarżący, Księżna Karolina von Hannover i jej małżonek, Książę Ernst August von 
Hannover, wnieśli skargę w związku z odmową zakazania przez sądy niemieckie dalszego 
rozpowszechniania dwóch ich zdjęć, które zostały wykonane podczas ich pobytu 
na wakacjach, a które opublikowały dwa niemieckie czasopisma. Skarżący podnieśli, 
w szczególności, że sądy krajowe nie wzięły w wystarczającym stopniu pod uwagę wyroku 
Trybunału z 2004 r. w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom (zob. poniżej). 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, zauważając w szczególności, że niemieckie sądy starannie 
wyważyły prawo spółek publikujących zdjęcia do wolności wyrażania opinii w stosunku 
do prawa skarżących do poszanowania ich życia prywatnego. Czyniąc to, przywiązały 
zasadniczą wagę do pytania, czy fotografie, jeżeli je rozważać w świetle towarzyszących 
im artykułów, przyczyniły się do debaty będącej przedmiotem zainteresowania 
społecznego. Zbadały również okoliczności, w których wykonano fotografie. Federalny 
Trybunał Sprawiedliwości zmienił swoje stanowisko po pierwszym wyroku Trybunału 
Europejskiego w sprawie von Hannover w 2004 r. (zob. wyżej), podczas gdy Federalny 
Trybunał Konstytucyjny, ze swojej strony, nie tylko potwierdził to stanowisko, ale także 
przeprowadził szczegółową analizę orzecznictwa Trybunału w odpowiedzi na skargi 
skarżących, w których podniesiono, że Federalny Trybunał Sprawiedliwości zlekceważył 
Konwencję i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. W tych 
okolicznościach oraz uwzględniając margines oceny przysługujący sądom krajowym przy 
ważeniu konkurujących interesów, Trybunał stwierdził, że w niniejszej sprawie te ostatnie 
nie uchybiły swoim pozytywnym obowiązkom wynikającym z art. 8 Konwencji. 

von Hannover (nr 3) przeciwko Niemcom (skarga nr 8772/10) 
19 września 2013 r. 
Sprawa ta dotyczyła skargi wniesionej przez księżniczkę Karolinę von Hannover w związku 
z odmową wydania przez sądy niemieckie zakazu dalszej publikacji zdjęcia jej i jej męża 
zrobionego bez ich wiedzy podczas ich pobytu na wakacjach. Fotografii towarzyszył artykuł 
na temat mody na wynajem swoich domów wakacyjnych panującej wśród najbogatszych.  
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że, sądy niemieckie, ważąc różne interesy stron, 
wzięły pod uwagę niezbędne kryteria i orzecznictwo Trybunału. Trybunał zauważył 
w szczególności, że nie można twierdzić, że artykuł był jedynie pretekstem 
do opublikowania przedmiotowej fotografii, lub że związek pomiędzy tym artykułem 
a fotografią był całkowicie wymyślony. Scharakteryzowania tematu artykułu jako 
wydarzenia leżącego w kręgu zainteresowań opinii publicznej, najpierw przez Federalny 
Trybunał Konstytucyjny, a następnie przez Federalny Trybunał Sprawiedliwości nie można 
uznać za nieuzasadnione. Trybunał mógł zatem przyjąć, że omawiane zdjęcie przyczyniło 
się do debaty będącej przedmiotem zainteresowania opinii publicznej. 

Schüssel przeciwko Austrii 
21 lutego 2002 r. (decyzja o dopuszczalności skargi) 
W oparciu o art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) Konwencji, skarżący, 
wicepremier Austrii, wniósł skargę w szczególności w związku wykorzystaniem 
na naklejkach zdjęcia z jego wizerunkiem, na który częściowo nałożony był wizerunek 
prawicowego polityka Jörga Haidera z następującym hasłem: „Rozpruwacze systemu 
ubezpieczeń społecznych i złodzieje edukacji mają wspólną twarz”. 
 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3834336-4402356
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-4498929-5425601%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-22209%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

3 
 

Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną (w sposób oczywisty nieuzasadnioną). 
Stwierdził, że Sąd Najwyższy Austrii prawidłowo wyważył ogólny interes, jakim była 
otwarta debata polityczna chroniona na mocy art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji 
w stosunku do interesu skarżącego, jakim była ochrona przed publikacją jego zdjęcia. 
Granice dopuszczalnej krytyki były szersze w odniesieniu do polityka niż w stosunku do 
osoby prywatnej. 

Hachette Filipacchi Associés przeciwko Francji 
14 czerwca 2007 r. 
Kilka dni po zabójstwie francuskiego prefekta, tygodnik Paris Match opublikował artykuł 
zatytułowany „La République assassinée” (Zabójstwo Republiki). Dwustronicowa kolorowa 
fotografia wykonana tuż po dokonaniu zabójstwa ukazywała martwe ciało prefekta leżące 
na ziemi w kałuży krwi, zwrócone w stronę aparatu fotograficznego. Wdowa po prefekcie i 
jego dzieci, powołując się na swoje prawo do poszanowania życia prywatnego, wystąpiły 
do sądów z wnioskiem o zabezpieczenie w trybie pilnym w drodze zajęcia egzemplarzy 
wszelkich czasopism, w których pojawiło się to zdjęcie oraz zakazu ich sprzedaży pod karą 
grzywny. Skarżąca spółka wniosła skargę w związku z nałożonym na nią nakazem - pod 
groźbą kary za jego nieprzestrzeganie - opublikowania oświadczenia, że przedmiotowe 
zdjęcie prefekta opublikowano bez zgody jego rodziny. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji, biorąc pod uwagę, że nakaz zobowiązujący Paris Match do opublikowania 
oświadczenia, w stosunku do którego sądy francuskie podały zarówno właściwe jak 
i wystarczające uzasadnienie, był proporcjonalny do uprawnionego celu, który 
mu przyświecał, jakim była ochrona praw innych, a zatem był niezbędny w              
społeczeństwie demokratycznym. Trybunał zauważył w szczególności, że wskutek 
publikacji przedmiotowej fotografii w czasopiśmie sprzedawanym w bardzo dużym 
nakładzie, bliscy krewni ofiary odczuwali silniejszą traumę, dlatego uzasadnione było ich 
twierdzenie, że doszło do naruszenia ich prawa do poszanowania życia prywatnego. 
Następnie, badając, w jakim stopniu kara może mieć skutek odstraszający w zakresie 
korzystania z wolności mediów, Trybunał zważył, że sądy francuskie odmówiły nakazania 
zajęcia naruszających publikacji i stwierdził, że spośród wszystkich dostępnych sankcji, 
nakaz opublikowania oświadczenia, zarówno co do zasady, jak i pod względem jego treści, 
był sankcją, która w najmniejszym stopniu ograniczała wykonywanie praw skarżącej 
spółki. 

Flinkkilä i Inni przeciwko Finlandii 
6 kwietnia 2010 r. 
Sprawa ta dotyczyła wyroku skazującego orzeczonego wobec skarżących, którzy            
pracowali dla dwóch czasopism o zasięgu ogólnokrajowym, w związku z opublikowaniem              
informacji dotyczących dziewczyny ówczesnego Rozjemcy Krajowego. Sporne artykuły 
koncentrowały się przede wszystkim na prywatnych i zawodowych konsekwencjach kłótni 
dla Rozjemcy Krajowego, która miała miejsce poza jego domem pomiędzy nim, jego żoną 
a jego dziewczyną. W szczególności jeden artykuł zawierał wywiad z nim na temat tego 
incydentu oraz jego późniejszego skazania i zwolnienia z pracy, a ilustrowany był fotografią 
jego wskazanej z imienia i nazwiska dziewczyny. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) Konwencji. 
Chociaż dziewczyna Krajowego Rozjemcy nie jest osobą publiczną, to jednak brała udział 
w incydencie poza domem osoby publicznej szeroko komentowanym w mediach. Tym 
samym nieuchronnie znalazła się ona w centrum zainteresowania społecznego. W 
okolicznościach tej sprawy i pomimo faktu, że incydent ten mógł zostać przedstawiony w 
nieco koloryzowany sposób, aby zwiększyć sprzedaż czasopism, Trybunał stwierdził, że 
same fakty nie są wystarczające, aby uzasadnić wyrok skazujący orzeczony wobec 
skarżących. Wreszcie, biorąc pod uwagę fakt, że dziewczyna Rozjemcy Krajowego 
otrzymała już odszkodowanie w związku ze szkodą wyrządzoną wskutek ujawnienia jej 
tożsamości w programie telewizyjnym i artykułach opublikowanych w innych czasopismach 
dotyczących tego samego incydentu, kary nałożone na skarżących były nieproporcjonalne.   

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22003-2039775-2156216%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22003-3090604-3423124%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

4 
 

Sapan przeciwko Turcji 
8 czerwca 2010 r. 
Skarżący był właścicielem wydawnictwa, które w 2001 r. opublikowało książkę 
przedstawiającą analizę powstania zjawiska gwiazdorstwa w Turcji i badającą przypadek 
bardzo znanego piosenkarza w tym kraju. Skarżący podniósł skargę w związku z nakazem 
zajęcia książki, który obowiązywał przez prawie dwa lata i osiem miesięcy na podstawie 
orzeczeń sądowych, dla których nie sporządzono żadnego uzasadnienia. O nakaz zajęcia 
wystąpił piosenkarz, który w szczególności, powołując się na fakt, że w tytule książki 
zawarte zostało jego nazwisko i że książka ta zawierała przedstawiające go fotografie, 
twierdził, że jej publikacja naruszyła jego prawo do ochrony własnego wizerunku i jego 
dobra osobiste. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) Konwencji, 
stwierdzając, że spornego zajęcia nie można uznać za konieczne w społeczeństwie 
demokratycznym, ponieważ nie zostało ono poparte odpowiednim i wystarczającym 
uzasadnieniem. W szczególności, ponieważ autor przeanalizował zjawisko gwiazdorstwa 
i jego powstanie w Turcji na przykładzie piosenkarza i przy wykorzystaniu metod 
naukowych, książki nie można porównywać z publikacjami prasy brukowej lub kolumn 
plotkarskich ze szczegółami prywatnego życia celebrytów, których celem jest zaspokojenie 
ciekawości określonej grupy czytelników. Ponadto wszystkie fotografie ilustrujące książkę 
były zdjęciami, do których piosenkarz pozował i które już wcześniej zostały opublikowane. 
Nie można zatem powiedzieć, że sądy krajowe szczegółowo przeanalizowały kryteria, które 
należy wziąć pod uwagę przy rzetelnej ocenie przedmiotowych praw, a mianowicie 
swobodę przekazywania informacji i ochronę praw innych osób. 

Mgn Limited przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
18 stycznia 2011 r. 
Skarżący był wydawcą krajowej gazety codziennej, w której opublikowano artykuł 
szczegółowo opisujący terapię uzależnienia od narkotyków, której poddała się bardzo 
znana modelka. Artykułowi towarzyszyły fotografie, z których jedna została wykonana 
potajemnie w pobliżu ośrodka Anonimowych Narkomanów, do którego w tamtym czasie 
modelka uczęszczała. Kiedy adwokat modelki wystosował pismo do skarżącego zarzucając 
mu naruszenie prywatności jego klientki, w tej samej gazecie opublikowano dwa kolejne 
artykuły wraz z podobną fotografią, w których skrytykowano styl życia modelki i żądanie 
prywatności. Skarżąca spółka zarzuciła naruszenie jej prawa do wolności wyrażania opinii 
w związku z wyrokiem Izby Lordów, w którym ustalono, że dopuściła się ona naruszenia 
prywatności modelki poprzez publikację artykułów i zdjęć będących przedmiotem sporu. 
Skarżąca ponadto podniosła zarzut w związku z obciążeniem jej kosztami wynagrodzenia 
prawnika uzależnionego od wygrania sprawy (tzw. „success fee”), uzgodnionego pomiędzy 
modelką a jej prawnikami w tym samym postępowaniu. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) 
Konwencji w odniesieniu do nakazu zobowiązującego skarżącą spółkę do wypłaty 
odszkodowania za nadużycie zaufania. Uznał, że Izba Lordów w sposób przekonujący 
uzasadniła swojej orzeczenie. W szczególności fotografie, które ewidentnie budziły 
niepokój, zostały zrobione z ukrycia. Ponadto nie były one konieczne do zapewnienia 
wiarygodności historii, a publikacja podstawowych faktów dotyczących uzależnienia i 
leczenia powódki zaspokoiła interes publiczny. Trybunał stwierdził ponadto, że doszło do 
naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do nakazu poniesienia przez gazetę kosztów 
wynagrodzenia prawnika uzależnionego od wygrania sprawy (tzw. „success fee”), o co 
wnieśli prawnicy strony przeciwnej. Ingerencja w wykonywanie przez skarżącą spółkę jej 
prawa do wolności wyrażania opinii była przewidziana w ustawie i realizowała uprawniony 
cel, jakim było zapewnienie możliwie najszerszego publicznego dostępu do usług prawnych 
w sprawach cywilnych finansowanych z sektora prywatnego, a co za tym idzie ochrona 
praw innych osób. Niemniej jednak powódka była zamożna, a zatem nie zachodziła obawa, 
że z powodów finansowych będzie pozbawiona dostępu do wymiaru sprawiedliwości; 
ponadto, sprawa skarżącej nie była bezzasadna, o czym świadczy różnica zdań pomiędzy 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-3158416-3507408%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-3403357-3818992%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

5 
 

sądami krajowymi. Nakaz zapłaty „success fees” na rzecz powódki był zatem 
nieproporcjonalny do uprawnionego celu, który miał zostać osiągnięty, a ponadto 
przekraczał nawet szeroki margines oceny przyznany państwu w takich sprawach. 

Mosley przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
10 maja 2011 r. 
Tygodnik krajowy opublikował na pierwszej stronie artykuł wraz z intymnymi zdjęciami 
z materiałów wideo nagranych z ukrycia, dotyczący rzekomych „nazistowskich” czynności 
seksualnych skarżącego, znanej postaci w Międzynarodowej Federacji Samochodowej i 
Formule 1. Fragment filmu i niektóre zdjęcia zostały opublikowane na stronie internetowej 
gazety i powielone w innych miejscach w Internecie. Skarżący pozwał wydawcę w związku 
z nadużyciem zaufania i naruszeniem prywatności oraz wniósł o wypłatę odszkodowania. 
Ponadto wystąpił o udzielenie zabezpieczenia w drodze nałożenia na gazetę zakazu 
udostępniania edytowanego materiału wideo na jej stronie internetowej. Skarżący 
podniósł, że brak jest jakiegokolwiek prawnego wymogu informowania z wyprzedzeniem 
osób zainteresowanych przez gazetę o publikacji materiałów dotyczących ich życia 
prywatnego, aby dać im możliwość zapobieżenia takiej publikacji w drodze uzyskania 
tymczasowego nakazu sądowego. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Stwierdził, że chociaż ujawnianie informacji o życiu prywatnym 
osób znajdujących się w kręgu zainteresowania opinii publicznej zasadniczo służy               
celom rozrywkowym, a nie edukacyjnym, niewątpliwie podlega ochronie na mocy 
art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. Ochrona przewidziana w art. 10 w stosunku 
do publikacji może podlegać wymogom art. 8, jeżeli informacje mają charakter prywatny 
i intymny, a ich ujawnieniu nie towarzyszy zaspokojenie interesu publicznego. Biorąc 
jednak pod uwagę tzw. mrożący skutek, co do którego zachodziła obawa, że zostanie 
wywołany wymogiem informowania z wyprzedzeniem, wątpliwości co do jego skuteczności 
i szeroki margines oceny przyznany Zjednoczonemu Królestwu w tej dziedzinie, Trybunał 
stwierdził, że art. 8 Konwencji nie nakłada prawnie wiążącego wymogu informowania z 
wyprzedzeniem. 

Lillo-Stenberg i Saether przeciwko Norwegii 
16 stycznia 2014 r. 
Skarżący, znany muzyk i aktorka w Norwegii, wnieśli skargę w związku z ingerowaniem 
przez prasę w ich prywatność podczas ich ślubu, który odbył się w sierpniu 2005 r. Ślub 
odbył się na zewnątrz na wysepce fiordu Oslo, na który każdy miał wstęp. Tygodnik Se og 
Hor opublikował następnie bez zgody pary dwustronicowy artykuł o ślubie wraz 
z sześcioma fotografiami. Fotografie przedstawiały pannę młodą, jej ojca i druhny 
przybywające na wysepkę w małej łódce wiosłowej, pannę młodą przyprowadzoną do pana 
młodego przez jej ojca, a także pannę młodą i pana młodego wracających pieszo po 
jeziorze stąpając po kamieniach pełniących rolę pomostu prowadzącego na stały ląd. Para 
wytoczyła powództwo przeciwko magazynowi o wypłatę odszkodowania i wygrała w dwóch 
pierwszych instancjach. Jednak we wrześniu 2008 r. Sąd Najwyższy wydał niekorzystne 
dla pary rozstrzygnięcie. Uznał, że pobrali się oni w miejscu dostępnym publicznie, 
a artykuł nie był ani obraźliwy, ani negatywny. Skarżący zarzucili, że wyrok Sądu 
Najwyższego naruszył ich prawo do poszanowania życia prywatnego. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Uwzględniając margines oceny przysługujący sądom krajowym 
przy ważeniu konkurujących interesów, Trybunał stwierdził, że Sąd Najwyższy nie uchybił 
obowiązkom ciążącym na nim na gruncie art. 8 Konwencji. 

 

 

 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-3532677-3987590%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-140015%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

6 
 

Couderc i Hachette Filipacchi Associés przeciwko Francji 
10 listopada 2015 r. (Wielka Izba) 
Sprawa ta dotyczyła wyroku skazującego orzeczonego wobec skarżących – redaktora 
odpowiedzialnego i wydawcy tygodnika Paris Match – po opublikowaniu w maju 2005 r. 
dziesięciostronicowego artykułu, zapowiedzianego na okładce magazynu pod nagłówkiem 
„Albert, książę Monako: A., sekretne dziecko” i zawierającego kilka fotografii. Skarżący 
zarzucili, że wyrok przeciwko nim stanowił nieuzasadnioną ingerencję w korzystanie przez 
nich z prawa do wolności informacji. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) Konwencji, 
stwierdzając, że argumenty podniesione przez rząd francuski w odniesieniu do ochrony 
życia prywatnego księcia Alberta i jego prawa do własnego wizerunku nie mogą zostać 
uznane za wystarczające do usprawiedliwienia ingerencji w przedmiotowy wyrok oraz że 
sądy krajowe nie uwzględniły należycie zasad i kryteriów wyważenia prawa do 
poszanowania życia prywatnego wobec prawa do wolności wyrażania opinii. Trybunał uznał 
w szczególności, że biorąc pod uwagę charakter przedmiotowych informacji, można uznać, 
że skarżący przyczynili się do zrelacjonowania tematu będącego przedmiotem 
zainteresowania publicznego. Ponadto zauważył, że trzeba przyznać, że sporna publikacja 
wprawdzie dotyczy sfery życia prywatnego księcia Alberta, jednak stwierdził, że istotny 
element informacji zawartych w artykule – istnienie dziecka–- wykracza poza sferę 
prywatną, biorąc pod uwagę dziedziczny charakter funkcji księcia jako głowy państwa 
monakijskiego. 

Kahn przeciwko Niemcom 
17 marca 2016 r. 
Skargę wniosło dwoje małoletnich dzieci słynnego piłkarza. Sprawa dotyczyła wielokrotnej 
publikacji ich zdjęć w dwóch czasopismach kierowanych do ogólnego odbiorcy, pomimo 
całkowitego zakazu publikacji nałożonego przez sąd. Skarżący utrzymywali, 
że okoliczności sprawy ujawniają brak poszanowania przez Niemcy ich prawa 
do poszanowania ich życia prywatnego. Skrytykowali w szczególności oddalenie przez sądy 
krajowe ich roszczeń odszkodowawczych. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, uznając, że władze niemieckie nie uchybiły swojemu 
pozytywnemu obowiązkowi wobec skarżących i zapewniły im wystarczającą ochronę. 
Trybunał zauważył w szczególności, że w wyniku powództwa wytoczonego przez 
skarżących, wydawcy nakazano zapłatę grzywny w wysokości około 68% dochodzonej 
kwoty. Federalny Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że skarżący – których twarze 
nie były widoczne lub zostały rozpikselowane – mogli być zidentyfikowani na zdjęciach 
jedynie dzięki obecności ich rodziców i za sprawą towarzyszącego zdjęciom tekstu, 
a ponadto nie byli głównym tematem reportaży, które koncentrowały się na relacjach 
między rodzicami po rozwodzie. Trybunał przyjął zatem ustalenia sądów niemieckich, 
zgodnie z którymi z uwagi na charakter zdjęć, nie przyznano dodatkowego odszkodowania, 
o co wnosili skarżący. 

Sihler-Jauch i Jauch przeciwko Niemcom 
24 maja 2016 r. (decyzja o dopuszczalności skargi) 
Sprawa ta dotyczyła publikacji w niemieckim tygodniku Bunte artykułu zilustrowanego 
kilkoma fotografiami na temat ślubu znanego prezentera telewizyjnego oraz 
bezskutecznego dochodzenia odszkodowania przez niego i jego żonę przed sądami 
niemieckimi. Skarżący zarzucali w szczególności, że sądy krajowe w niewystarczającym 
stopniu zapewniły ochronę ich prywatności. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako w sposób oczywisty nieuzasadnioną. 
Trybunał stwierdził w szczególności, że niemieckie sądy starannie wyważyły prawo 
skarżących do poszanowania ich życia prywatnego względem prawa czasopisma do 
wolności wyrażania opinii. Sądy krajowe uznały, że fundamentalne znaczenie ma stopień, 
w jakim drugi skarżący był dobrze znany, poziom ingerencji w prawa skarżących oraz 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5219247-6470070%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5328912-6641233%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5408079-6766896%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

7 
 

zainteresowanie opinii publicznej, jaki wzbudził ślub. 

Karl-Theodor zu Guttenberg przeciwko Niemcom 
25 czerwca 2019 r. (decyzja o dopuszczalności skargi) 
Sprawa ta dotyczyła publikacji w niemieckiej prasie zdjęć rezydencji znajdujących 
się w Niemczech i USA, należących do skarżącego i jego rodziny, przy czym skarżący był, 
między innymi, Federalnym Ministrem Gospodarki i Technologii oraz Federalnym Ministrem 
Obrony. W 2011 r., w następstwie sprawy o popełnienie plagiatu, zrezygnował ze 
stanowiska i zrzekł się mandatu poselskiego. Następnie wraz z rodziną przeprowadził 
się  do USA. Wniósł skargę w związku z odmową przez sądy niemieckie zakazania 
jakiejkolwiek nowej publikacji kwestionowanych zdjęć.  
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako w sposób oczywisty nieuzasadnioną. 
Stwierdził w szczególności, że sąd apelacyjny zachował sprawiedliwą równowagę między 
prawem skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego a swobodą wyrażania opinii 
przez czasopismo Bunte, w którym opublikowano zdjęcia. Biorąc pod uwagę margines 
oceny przyznany Układającym się Stronom w takich sprawach, Trybunał nie dostrzegł 
powodu, by zastępować swoją własną opinią opinię sądów niemieckich. 

Dupate przeciwko Łotwie 
19 listopada 2020 r. 
W czasie przedmiotowych wydarzeń skarżąca była prawnikiem, a jej partner był 
przewodniczącym partii politycznej i twarzą kampanii reklamowej dla ogólnokrajowego 
magazynu poświęconego celebrytom. Wcześniej kierował spółką państwową. Sprawa 
dotyczyła potajemnie zrobionych zdjęć skarżącej opuszczającej oddział położniczy i ich 
późniejszej publikacji wraz z towarzyszącym artykułem. Skarżąca zarzuciła, że oddalenie 
jej skarg dotyczących publikacji potajemnie zrobionych zdjęć jej i jej nowonarodzonego 
dziecka naruszyło jej prawa. 
Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że chociaż sądy krajowe zrównoważyły prawo do 
prywatności skarżącej z prawem do wolności wyrażania opinii przez publikujący magazyn, 
nie zrobiły tego w sposób wystarczający lub zgodny z orzecznictwem Trybunału. Trybunał 
zgodził się z łotewskimi sądami, że skarżąca, jako partnerka osoby publicznej, powinna 
była oczekiwać, że zostanie wspomniana w mediach jako matka dziecka. Stwierdził jednak, 
że przedmiotowy artykuł znacznie wykraczał poza to, czego można było racjonalnie 
oczekiwać. Trybunał podkreślił w tym względzie, że wymagany jest pewien stopień 
ostrożności, gdy partner osoby publicznej przyciąga uwagę mediów jedynie ze względu na 
swoje życie prywatne lub rodzinne. Ponadto, chociaż skarżąca nie została przedstawiona 
w sposób upokarzający, artykuł był „fotoreportażem”, a tekst miał drugorzędne znaczenie. 
Zdjęcia zostały zrobione z ukrycia, w sytuacji, której skarżąca nie mogła praktycznie 
uniknąć - przechodząc przez parking szpitalny - i podążono za nią do jej domu. 

Przedstawiciele różnych zawodów (prawnicy, dziennikarze, itp.) 

Minelli przeciwko Szwajcarii 
14 czerwca 2005 r. (decyzja o dopuszczalności skargi) 
Skarżący, znany prawnik i dziennikarz, który często brał udział w debatach publicznych na 
aktualne tematy, podniósł zarzut naruszenia jego prywatności z powodu użycia terminu 
„kłusownik” w jego profilu opublikowanym w czasopiśmie. Zaskarżył również publikację 
swojego zdjęcia obok artykułu. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną (w sposób oczywisty nieuzasadnioną), 
podzielając stanowisko szwajcarskiego sądu federalnego, że skarżący nie może domagać 
się absolutnej ochrony swoich dóbr osobistych po tym, jak znalazł się w kręgu 
zainteresowania opinii publicznej. To samo dotyczyło jego prawa do ochrony własnego 
wizerunku w związku z fotografią opublikowaną obok artykułu, która została wykonana 
podczas wydarzenia transmitowanego w telewizji, w którym uczestniczył skarżący. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-6464448-8514360%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-6858794-9192152%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/tkp197/view.asp#%7B%22itemid%22:%5B%22001-57540%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

8 
 

M.D. i inni przeciwko Hiszpanii (nr 36584/17) 
28 czerwca 2022 r. 
Sprawa ta dotyczyła gromadzenia przez policję w Katalonii akt dotyczących skarżących, 
sędziów, którzy wyrazili pewne poglądy na temat niepodległości tego regionu od Hiszpanii. 
Materiały z akt, w tym zdjęcia, zostały następnie ujawnione prasie. Skarżący skarżyli się 
w szczególności na to, że policja sporządziła akta na ich temat bez uzasadnienia, 
wykorzystując zdjęcia policyjne, które następnie wyciekły do prasy. 
Trybunał orzekł, że w niniejszej sprawie doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do 
poszanowania życia prywatnego) Konwencji. Po pierwsze, powtórzył, że głównym celem 
art. 8 Konwencji było zapobieganie ingerencji policji w prywatność życia prywatnego lub 
rodzinnego, domu lub korespondencji jednostki, a postanowienie to wiązało się również z 
obowiązkiem aktywnej ochrony jednostki przed arbitralną ingerencją władz w jej 
prywatność. W odniesieniu do raportów policyjnych Trybunał zauważył, że nie istniał żaden 
krajowy przepis prawny zezwalający na sporządzanie takich raportów bez związku z 
przestępstwem. Raporty zawierały dane osobowe, zdjęcia i niektóre informacje zawodowe 
(częściowo pobrane z policyjnej bazy danych ID), a w niektórych przypadkach poglądy 
polityczne. Trybunał stwierdził, że samo istnienie takich raportów policyjnych stanowiło 
naruszenie art. 8 Konwencji. Ponadto, w odniesieniu do wycieku i wynikającego z niego 
dochodzenia, Trybunał stwierdził, że bezsporne było, że zdjęcia i niektóre inne informacje 
zostały pozyskane z policyjnej bazy danych identyfikacyjnych. Władze krajowe ustaliły, że 
państwo hiszpańskie było odpowiedzialne za wyciek. Trybunał zauważył również, że 
chociaż od niektórych świadków odebrano zeznania, w celu przeprowadzenia skutecznego 
dochodzenia w sprawie wycieku konieczne byłoby odebranie zeznań od starszego szefa 
policji w Barcelonie, do którego skierowano raporty i który był odpowiedzialny za bazy 
danych. Nie uczyniono tego. Ze względu na nieprzeprowadzenie tego kroku 
dochodzeniowego, państwo nie wywiązało się ze swoich zobowiązań wynikających z art. 8 
Konwencji. 
 
Bild GmbH & Co. KG przeciwko Niemcom 
31 października 2023 r.1 
Sprawa ta dotyczyła orzeczenia sądu nakazującego bild.de, dużej stronie internetowej z 
wiadomościami, usunięcie nagrania z kamery przemysłowej z aresztowania przez policję 
w klubie nocnym w Bremie, chyba że zamazano twarz jednego z zaangażowanych 
funkcjonariuszy policji. Skarżąca spółka, właściciel przedmiotowej strony internetowej, 
zarzuciła, że nakaz usunięcia z jej strony internetowej niezapikselowanego materiału wideo 
naruszył jej wolność słowa. 
Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia Artykułu 10 (wolność wypowiedzi) Konwencji 
w odniesieniu do skarżącej spółki, stwierdzając, że zaskarżony nakaz nie był konieczny w 
demokratycznym społeczeństwie. Ogólnie rzecz biorąc, Trybunał był zadowolony z 
wyważenia konkurujących praw w odniesieniu do pierwszego opublikowanego wideo, ale 
uznał, że to ćwiczenie było niewystarczające w odniesieniu do drugiego i jakiegokolwiek 
przyszłego wykorzystania materiału filmowego. W szczególności, bez oceny wkładu w 
debatę publiczną, sądy krajowe stwierdziły w ogólnym uzasadnieniu, że neutralna relacja 
z interwencji policji, choć może nie przedstawiać policjanta w negatywny sposób, nie może 
być uznana za przedstawiającą ogólny aspekt współczesnego społeczeństwa, a zatem 
byłaby niezgodna z prawem. Trybunał uznał, że może to prowadzić do niedopuszczalnego 
zakazu publikowania w przyszłości, bez zgody funkcjonariuszy, nieedytowanych zdjęć 
policjantów wykonujących swoje obowiązki. 

 
1 Niniejszy wyrok stanie się ostateczny w okolicznościach określonych w art. 44 § 2 (wyroki 
ostateczne) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-7371697-10074226%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-7788242-10797187%22%5D%7D
https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/Convention_ENG


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

9 
 

Osoby prywatne 

Peck przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
28 stycznia 2003 r. 
W tej sprawie skarżący cierpiący na depresję wniósł skargę w związku z ujawnieniem 
w mediach materiału z kamery telewizji przemysłowej (CCTV) zamontowanej na ulicy, na 
którym widać było, jak samotnie chodził z nożem kuchennym w ręku (a następnie usiłował 
popełnić samobójstwo przecinając sobie nadgarstki, czego nie pokazano jednak 
w materiale z kamery telewizji przemysłowej), co doprowadziło do publikacji 
i rozpowszechnienia jego zdjęć na szeroką skalę. Ponadto podniósł, że brak jest 
skutecznego krajowego środka odwoławczego w tym zakresie.  
Trybunał stwierdził, że ujawnieniu nagrania przez radę miejską nie towarzyszyły 
wystarczające zabezpieczenia i stanowiły one nieproporcjonalną i nieuzasadnioną 
ingerencję w życie prywatne skarżącego, co stanowiło naruszenie art. 8 (prawo do 
poszanowania życia prywatnego) Konwencji. Ponadto w przedmiotowo istotnym czasie 
brak było skutecznego środka odwoławczego, z którego skarżący mógłby skorzystać w 
przypadku nadużycia zaufania, co stanowiło naruszenie art. 13 (prawo do skutecznego 
środka odwoławczego) w związku z art. 8 Konwencji. 

Gurgenidze przeciwko Gruzji 
17 października 2006 r. 
Skarżący, były wykładowca uniwersytecki, który w przedmiotowo istotnym dla sprawy 
czasie był bezrobotny, postanowił sprzedać pewne odziedziczone po ojcu rękopisy w celu 
pozyskania środków na utrzymanie rodziny. W związku z tym wystawił na sprzedaż rękopis 
znanego pisarza, co skłoniło synową tego pisarza, by umówić się z nim na spotkanie. 
Podczas spotkania towarzyszył jej krewny i dziennikarz. Następnie przeprowadzono serię 
wywiadów i artykułów ilustrowanych fotografią skarżącego, w których synowa pisarza 
oskarżyła wykładowcę o kradzież przedmiotowego manuskryptu. Skarżący zarzucił, że 
informacje i jego zdjęcie, które zostały opublikowane w gazecie, a także orzeczenia sądów 
krajowych w tej sprawie, naruszyły jego prawo do poszanowania życia prywatnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Trybunał stwierdził, że w odniesieniu do publikacji 
przedmiotowych informacji i fotografii, sądy krajowe nie zachowały sprawiedliwej 
równowagi pomiędzy konkurującymi interesami. Sposób ich działania w tej sprawie 
nie zapewniał zatem skarżącemu wystarczającej i skutecznej ochrony jego życia 
prywatnego. 

Reklos i Davourlis przeciwko Grecji 
15 stycznia 2009 r. 
Sprawa ta dotyczyła fotografii noworodka wykonanych w prywatnej klinice bez uprzedniej 
zgody jego rodziców oraz zatrzymania negatywów. Dziecko, niezwłocznie po urodzeniu, 
umieszczono w sterylnym oddziale szpitalnym, do którego dostęp miał tylko personel 
medyczny kliniki. Następnego dnia matce pokazano dwie fotografie dziecka ukazanego 
twarzą zwróconą w stronę aparatu fotograficznego, zrobione w sterylnym oddziale 
szpitalnym przez zawodowego fotografa z tej kliniki. Skarżący podnieśli zarzut w związku 
z wejściem fotografa do miejsca, do którego dostęp powinien mieć wyłącznie personel 
medyczny, oraz potencjalnym rozdrażnieniem niemowlęcia spowodowanym 
sfotografowaniem go twarzą zwróconą w kierunku aparatu fotograficznego. Wobec 
obojętności kliniki na ich skargi i odmowy wydania negatywów zdjęć, skarżący wytoczyli 
powództwo o odszkodowanie, które oddalono jako bezzasadne.  
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Mimo iż fotografie ukazywały dziecko tylko z przodu, w stanie, 
którego nie można uznać za upokarzający, lub który mógłby w inny sposób naruszyć jego 
dobra osobiste, nadrzędnym przedmiotem rozważań w tym przypadku nie było to, czy 
zdjęcia były nieszkodliwe, ale fakt, że fotograf zatrzymał je bez uzyskania zgody 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-687182-694690%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-77520%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-90617%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

10 
 

skarżących. Wizerunek dziecka został zatem zatrzymany w rękach fotografa w możliwej 
do zidentyfikowania postaci z możliwością późniejszego wykorzystania go wbrew woli 
dziecka lub jego rodziców. Sądy krajowe nie wzięły pod uwagę braku zgody rodziców na 
wykonanie zdjęć ani na zatrzymanie negatywów przez fotografa, a zatem 
nie zagwarantowały w dostatecznym stopniu prawa dziecka do ochrony jego życia 
prywatnego. 

Kurier Zeitungsverlag i Druckerei GmbH (nr 2) przeciwko Austrii i Krone Verlag 
GmbH przeciwko Austrii 
19 czerwca 2012 r. 
Te dwie sprawy dotyczyły postępowań o odszkodowanie na podstawie ustawy o mediach 
wytoczonych przez matkę i dziecko przeciwko dwóm wydawnictwom w związku 
z relacjonowaniem przez te czasopisma sporu pomiędzy rodzicami o opiekę nad dzieckiem. 
Artykuły opublikowane w obu gazetach ujawniły tożsamość dziecka i podały szczegóły z 
jego życia rodzinnego, a towarzyszyły im fotografie ukazujące je w stanie ewidentnego 
bólu i rozpaczy. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji. Prawdą było, że artykuły dotyczyły kwestii będącej przedmiotem 
zainteresowania publicznego. Biorąc jednak pod uwagę, że ani dziecko, ani jego rodzice 
nie byli osobami publicznymi ani nie zaistnieli wcześniej w sferze publicznej, zrozumienie 
sprawy nie wymagało ujawnienia jego tożsamości, najbardziej intymnych szczegółów 
z jego życia ani opublikowania zdjęcia, które pozwalało je rozpoznać. Trybunału 
nie przekonały argumenty skarżących, że konieczne było opublikowanie zdjęcia 
przedstawiającego cierpienie dziecka w celu zwrócenia uwagi opinii publicznej 
na tę kwestię lub zapewnienia wiarygodności historii. Wreszcie ingerencja w prawa 
skarżących była proporcjonalna do zamierzonego celu. Nie zostali oni ukarani grzywną 
w postępowaniu karnym, a jedynie zostali zobowiązani do wypłaty odszkodowania na rzecz 
dziecka za szkodę wyrządzoną mu w wyniku ingerencji w jego prawo do poszanowania 
jego ściśle prywatnego życia. 

Küchl przeciwko Austrii, Rothe przeciwko Austrii i Verlagsgruppe News GmbH i 
Bobi przeciwko Austrii  
4 grudnia 2012 r. 
W pierwszych dwóch sprawach skarżącymi byli odpowiednio dyrektor i zastępca dyrektora 
seminarium, w którym szkolono przyszłych księży rzymskokatolickich. W 2004 r. tygodnik 
Profil opublikował artykuł, w którym stwierdzono, że skarżący utrzymywali stosunki 
seksualne z seminarzystami. Artykułowi towarzyszyło zdjęcie przedstawiające pierwszego 
skarżącego z dłonią pomiędzy nogami jednego z seminarzystów oraz dwa zdjęcia 
przedstawiające drugiego skarżącego skłaniającego się do pocałunku i objęcia 
seminarzysty. Obaj skarżący wytoczyli powództwo przeciwko Verlagsgruppe News GmbH, 
wydawcy czasopisma, żądając odszkodowania za zniesławienie i naruszenie ich ściśle 
osobistej sfery. Podnieśli zarzut w związku z ostatecznymi wyrokami sądów austriackich, 
w których odmówiono im odszkodowania za publikację artykułu i zdjęć. W trzeciej sprawie 
wydawca i redaktor naczelny czasopisma Profil podnieśli zarzut związany z zakazem, który 
został zresztą podtrzymany przez austriacki Sąd Najwyższy, publikowania zdjęcia 
pierwszego skarżącego w związku z zarzutami niechcianych zalotów homoseksualnych 
w stosunku do seminarzystów lub wybryków o charakterze seksualnym z seminarzystami. 
W pierwszych dwóch sprawach Trybunał stwierdził, że nie doszło do naruszenia 
art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) Konwencji. W trzecim przypadku uznał, 
że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 

Bremner przeciwko Turcji 
13 października 2015 r. 
Sprawa ta dotyczyła emisji telewizyjnego programu dokumentalnego, w którym 
skarżącego, głoszącego swoją wiarę ewangelicko-chrześcijańską, określono jako 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-3989704-4640229%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-3989704-4640229%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-115004%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-115005%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-115013%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-115013%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5197543-6435480%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

11 
 

„zagranicznego handlarza religią” zaangażowanego w tajne działania w Turcji. Skarżący 
podniósł, że emisja programu dokumentalnego i odmowa uwzględnienia przez organy 
sądowe jego wniosku o odszkodowanie naruszyły jego prawo do poszanowania życia 
prywatnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że władze tureckie nie zachowały sprawiedliwej 
równowagi między konkurującymi interesami, a także, że sposób w jaki postępowały 
w sprawie, nie zagwarantował skarżącemu odpowiedniej i skutecznej ochrony jego                  
prawa do własnego wizerunku, a zatem do poszanowania jego życia prywatnego. 
W szczególności, w odniesieniu do wkładu jaki ukazanie wizerunku skarżącego w telewizji 
miało wnieść do debaty publicznej, Trybunał nie uznał żadnego opartego na ogólnym 
interesie uzasadnienia decyzji dziennikarzy o ukazaniu w programie jego niezamazanego 
wizerunku. Z uwagi na fakt, że skarżący nie był osobą sławną, nic nie wskazywało na to, 
aby ukazanie jego wizerunku w programie telewizyjnym miało wartość informacyjną 
lub było użyteczne. Ponadto Trybunał zauważył, że żaden z sądów krajowych nie ocenił 
stopnia, w jakim ukazanie niezamazanego wizerunku skarżącego przyczyniło się do debaty 
leżącej w ogólnym interesie. 

Société de Conception de Presse et d’Edition przeciwko Francji 
25 lutego 2016 r. 
Sprawa ta dotyczyła skazania skarżącego – będącego wydawcą miesięcznika Choc – w 
związku z nieautoryzowaną publikacją, na okładce i ponownie czterokrotnie 
na wewnętrznych stronach 120 wydania czasopisma, zdjęcia młodego mężczyzny – 
w kajdanach oraz z widocznymi oznakami złego traktowania - zrobionego przez jego 
oprawców, gdy był w niewoli. Skarżący podniósł zarzut naruszenia prawa do wolności 
wyrażania opinii i informacji. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji, stwierdzając, że ograniczenie wykonywania praw spółki wydawniczej nałożone 
przez sądy francuskie było oparte na właściwych i wystarczających podstawach i było 
proporcjonalne do uprawnionego celu. Było zatem konieczne dla prawidłowego 
funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego. Trybunał stwierdził w szczególności, 
że publikacja zdjęcia, które nie było przeznaczone do udostępnienia publicznego, stanowi 
poważną ingerencję w życie prywatne krewnych tego młodego człowieka. Ponadto 
ograniczenie wolności wyrażania opinii było proporcjonalne, gdyż sądy krajowe jedynie 
nakazały zaciemnienie przedmiotowego zdjęcia, nie zaś ocenzurowanie artykułu 
lub nakazania jego wycofania. 

Bogomolova przeciwko Rosji 
20 czerwca 2017 r. 
Sprawa ta dotyczyła wykorzystania wizerunku osoby małoletniej bez zgody rodziców. 
Zdjęcie dziecka zostało umieszczone na okładce broszury mającej na celu poinformowanie 
społeczeństwa o podejmowanych przez władze lokalne działań na rzecz ochrony sierot 
i pomocy dostępnej dla rodzin zainteresowanych przysposobieniem. Skarżąca podniosła, 
że nieautoryzowana publikacja fotografii jej syna naruszyła ich prawo do życia prywatnego 
i rodzinnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Stwierdził, w szczególności, że sądy rosyjskie nie zbadały, 
czy skarżąca wyraziła zgodę na opublikowanie fotografii, skupiając się zamiast tego 
na upoważnieniu do fotografowania syna, jakiego udzieliła. Trybunał podkreślił również 
fałszywe wrażenia i wnioski, które można było wyciągnąć z kontekstu fotografii, 
mianowicie, że ukazane dziecko nie ma rodziców lub zostało porzucone przez rodziców, a 
także skutki, jakie zdjęcie to mogło wywrzeć na percepcję społeczną relacji skarżącej 
z jej synem. 

 

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5309600-6611150%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5755354-7315125%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

12 
 

Vučina p. Chorwacji  
24 września 2019 r. (decyzja o dopuszczalności skargi)  
W tym przypadku magazyn lifestylowy z ogólnokrajową dystrybucją opublikował zdjęcie 
wnioskodawczyni uczestniczącej w koncercie muzyki popularnej. Podpis na zdjęciu błędnie 
zidentyfikował skarżącą jako żonę ówczesnego burmistrza miasta, w którym odbywał się 
koncert. Skarżąca wniosła powództwo cywilne przeciwko wydawcy czasopisma, domagając 
się odszkodowania za błędne etykietowanie jej fotografii. Sądy krajowe ostatecznie 
oddaliły jej roszczenie. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną, uznając, że chociaż błędna identyfikacja 
mogła spowodować pewne cierpienie skarżącej, stopień naruszenia związany z błędnym 
opisaniem jej fotografii i niedogodności, które poniosła, nie spowodowały powstania 
zagadnienia na podstawie art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) Konwencji, 
czy to w kontekście ochrony jej wizerunku, czy jej honoru i reputacji. W związku z tym 
art. 8 Konwencji nie miał zastosowania do okoliczności tej sprawy. 
 
Hájovský przeciwko Słowacji 
1 lipca 2021 r. 
Po opublikowaniu ogłoszenia w ogólnokrajowej gazecie codziennej, mającego na celu 
znalezienie matki zastępczej, skarżący stał się przedmiotem reportażu telewizyjnego 
reporterki śledczej, która potajemnie nagrywała swoje spotkania z nim, udając potencjalną 
matkę zastępczą. Następnie w popularnej gazecie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym 
opublikowano artykuł w formie drukowanej i online, który opisywał historię skarżącego 
przedstawioną w reportażu telewizyjnym, zawierał informacje na temat jego spraw 
prywatnych, a także jego zdjęcia z reportażu zrobione bez jego zgody. Chociaż skarżący z 
powodzeniem wniósł pozew o ochronę jego nietykalności osobistej przeciwko telewizji, 
pozew przeciwko wydawcy gazety został oddalony. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że pomimo marginesu oceny przyznanego sądom 
krajowym w tej dziedzinie, państwo słowackie nie wypełniło swoich pozytywnych 
zobowiązań wynikających z tego przepisu. Mając na uwadze, w szczególności, wadliwą 
ocenę wcześniejszego zachowania skarżącego, brak rozważenia sposobu, w jaki zdjęcia 
zostały wykonane oraz, co najważniejsze, oceny wkładu w debatę w interesie publicznym 
nadawania nie zamazanych zdjęć skarżącego, Trybunał uznał, że sądy krajowe nie 
przeprowadziły wyważenia między konkurującymi prawami zgodnie z kryteriami 
orzecznictwa Trybunału. Trybunał zauważył również, że skarżący nie był postacią         
publiczną lub wartą opublikowania w rozumieniu orzecznictwa Trybunału, nie starał się o 
żadne publiczne ujawnienie poza umieszczeniem ogłoszenia, ani nie mógł podejrzewać, że 
rozmawiając z osobą, która skontaktowała się z nim jako potencjalną matką zastępczą, 
ryzykował, że zostanie nagrany i jego zamiary i tożsamość zostaną ujawnione w mediach. 
 
I.V.Ț. przeciwko Rumunii (nr 35582/15) 
1 marca 2022 r. 
Sprawa dotyczyła wywiadu telewizyjnego z małoletnią, bez zgody rodziców lub 
odpowiednich środków ochrony jej tożsamości. Wywiad, który dotyczył śmierci koleżanki 
ze szkoły, spowodował, że była ona zastraszana i wywołał u niej stres emocjonalny. 
Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że krajowe sądy apelacyjne w tej sprawie jedynie 
powierzchownie wyważyły kwestię prawa skarżącej do życia prywatnego i prawa nadawcy 
do swobodnego wyrażania opinii. Nie wzięły one należycie pod uwagę faktu, że                    
skarżąca była nieletnia, nie wywiązując się z obowiązku ochrony jej prawa do życia 
prywatnego. W szczególności, w odniesieniu do samego wywiadu, Trybunał był 
przekonany, że dotyczył on kwestii o znaczeniu publicznym. Skarżąca była jednak osobą 
niepełnoletnią, a zatem wymóg zgody rodziców - która nigdy nie została uzyskana - musiał 
zostać rozważony. Trybunał zauważył w szczególności, że odpowiednie przepisy Krajowej 
Rady Audiowizualnej stanowiły, że „prawo małoletniego do życia prywatnego i              
prywatnego wizerunku przeważa nad potrzebą informacji, zwłaszcza w przypadku                        

https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:%5B%22002-12642%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22002-13325%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-7271936-9904584%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

13 
 

małoletniego znajdującego się w trudnej sytuacji”. Trybunał zauważył, że sądy krajowe 
stwierdziły, że skarżący cierpiał z powodu poważnego niepokoju i udręki po emisji. 
Trybunał przypomniał, że nawet w przypadku, gdy reportaż wnosił wkład w debatę 
publiczną, ujawnienie prywatnych informacji - takich jak tożsamość małoletniego,                
który był świadkiem dramatycznego wydarzenia - nie mogło wykraczać poza dyskrecję 
redakcyjną i musiało być uzasadnione. Względy te były ważniejsze w niniejszej sprawie, 
w której Trybunał wyraził wątpliwości co do znaczenia dla debaty publicznej opinii dziecka,                                  
które nie było świadkiem przedmiotowego wydarzenia. 
 
Osoby zatrzymane lub osoby przeciwko którym, toczy się 
postępowanie karne  

Sciacca przeciwko Włochom 
11 stycznia 2005 r. 
W toku postępowania przygotowawczego prowadzonego w sprawie nieprawidłowości w 
zarządzaniu szkołą, w której uczyła skarżąca, oskarżono ją o zmowę przestępczą, 
oszustwa podatkowe i fałszerstwo. Po konferencji prasowej z udziałem prokuratury i policji 
skarbowej, w dwóch dziennikach opublikowano artykuły na temat okoliczności 
stanowiących podstawę wszczęcia postępowania, ilustrowane fotografią przedstawiającą 
skarżącą. Udostępnioną prasie fotografię, która została opublikowana czterokrotnie, 
wykonała policja skarbowa podczas sporządzania akt dotyczących skarżącej. Skarżąca 
stwierdziła, że rozpowszechnianie jej fotografii na konferencji prasowej naruszyło jej 
prawo do poszanowania jej życia prywatnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Zauważył, w szczególności, że zdjęcie wykonane w celu 
sporządzenia akt urzędowych zostało udostępnione prasie przez policję skarbową. 
Ponadto, zgodnie z informacjami będącymi w posiadaniu Trybunału, we Włoszech 
nie istniało prawo regulujące zasady fotografowania osób podejrzanych lub zatrzymanych 
i niemogących opuszczać miejsca zamieszkania oraz udostępniania zdjęć prasie. Był to 
raczej obszar, który regulowała wypracowana praktyka. Trybunał stwierdził zatem, 
że ingerencja w prawo skarżącej do poszanowania jej życia prywatnego nie była „zgodna 
z prawem” na gruncie art. 8 Konwencji. 

Österreichischer Rundfunk przeciwko Austrii 
7 grudnia 2006 r. 
W lipcu 1999 r. skarżąca (Austriacka Korporacja Radiofoniczna) podała informacje 
o  warunkowym przedterminowym zwolnieniu szefa neonazistowskiej organizacji, który 
został skazany na mocy ustawy o narodowym zakazie socjalistycznym. W tym komunikacie 
wspomniano także o jego zastępcy, który wcześniej został skazany na mocy tej samej 
ustawy i zwolniony warunkowo pięć tygodni wcześniej. W komunikacie tym przez kilka 
sekund pokazywano zdjęcie zastępcy w trakcie procesu. Zastępca skutecznie wszczął 
postępowanie na podstawie ustawy o prawie autorskim, wskutek czego prawa  strony 
skarżącej do opublikowania zdjęcia zastępcy zostały ograniczone. Strona skarżąca 
podniosła, że orzeczenia sądów austriackich naruszyły jej prawo do wolności wyrażania 
opinii. Ponadto zarzuciła, że sporny zakaz uniemożliwił jej opublikowanie zdjęcia, podczas 
gdy inne media miały taką możliwość.  
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji, 
uznając, że powody podane przez sądy krajowe nie były w dostatecznym stopniu właściwe 
i wystarczające, aby uzasadnić nałożenie zakazu, a ponadto, że ingerencji w prawa 
skarżącej nie można uznać za konieczną w społeczeństwie demokratycznym. Ważąc 
interes, jaki ma jednostka w tym, aby nie ujawniać jej wyglądu zewnętrznego wobec 
interesu publicznego, jakim jest publikacja jej zdjęcia, sądy krajowe w szczególności nie 
wzięły pod uwagę złej reputacji zastępcy i politycznego charakteru przestępstwa, za które 
został skazany. Nie uwzględniły też innych ważnych elementów, a mianowicie tego, że 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-67930%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22003-1861122-1954300%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

14 
 

fakty wymienione w wiadomościach były zgodne z prawdą i kompletne, a pokazane zdjęcie 
było związane z treścią relacji. Ponadto przedmiotowy zakaz dotyczył wyłącznie skarżącej, 
podczas gdy inne media miały swobodę publikowania zdjęcia zastępcy w tym samym 
kontekście. 

Verlagsgruppe News GmbH przeciwko Austrii (nr 2) 
14 grudnia 2006 r. 
Sprawa ta dotyczyła orzeczonego wobec skarżącej, będącej spółką wydawniczą, zakazu 
publikowania zdjęć biznesmena w kontekście relacji z prowadzonego przeciwko niemu 
postępowania przygotowawczego w związku z podejrzeniem oszustwa podatkowego na 
wielką skalę. W poczytnym tygodniku skarżącej spółki zamieszczono artykuł o toczącym 
się postępowaniu wraz ze zdjęciem biznesmena. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
Powód – potentat biznesowy, który był właścicielem zarządzanych przez siebie najbardziej 
prestiżowych firm w kraju – z racji swojego stanowiska był osobą publiczną. Ponadto 
artykuł relacjonował temat będący przedmiotem zainteresowania opinii publicznej. W 
odniesieniu do fotografii, Trybunał podkreślił, że bardzo ograniczona jest możliwość 
bezwzględnego zakazu publikowania zdjęcia osoby publicznej w artykule przyczyniającym 
się do debaty publicznej. Uzasadnienie podane przez Sąd Najwyższy, choć właściwe, nie 
było jednak wystarczające. Zatem absolutny zakaz publikowania zdjęcia powoda obok 
artykułu informującego o toczących się przeciwko niemu postępowaniach 
przygotowawczych nie był proporcjonalny do uprawnionego celu, jakim była ochrona jego 
reputacji i praw. 

Khuzhin i Inni przeciwko Rosji 
23 października 2008 r. 
Skarżący zostali zatrzymani w kwietniu 1999 r., a następnie oskarżeni o porwanie 
i stosowanie tortur. Kilka dni przed procesem w lipcu 1999 r., krajowy kanał telewizyjny 
nadał program telewizyjny, w trakcie którego trzech urzędników prokuratury szczegółowo 
omówiło sprawę. Pierwszy skarżący podniósł w szczególności zarzut, że bez jego zgody 
policja przekazała jego zdjęcie paszportowe z akt sprawy karnej dziennikarzowi, który 
wykorzystał je w programie telewizyjnym. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że w okolicznościach tej sprawy, udostępnienie 
prasie fotografii pierwszego skarżącego z akt sprawy karnej nie dążyło do żadnego 
z uprawionych celów wymienionych w art. 8 ust. 2 Konwencji. Trybunał zauważył 
w szczególności, że przebywający w tym czasie w areszcie śledczym, pierwszy skarżący 
nie był osobą uchylającą się od wymiaru sprawiedliwości, a pokazanie jego fotografii nie 
mogło być konieczne do uzyskania wsparcia społecznego w celu ustalenia jego miejsca 
pobytu. Nie można też powiedzieć, że wzmocniło to publiczny charakter postępowania 
sądowego, ponieważ w momencie nagrania i pierwszej emisji programu telewizyjnego 
proces jeszcze się nie rozpoczął. 

Giorgi Nikolaishili przeciwko Gruzji 
13 stycznia 2009 r. 
Sprawa ta dotyczyła zatrzymania świadka w celu wywarcia nacisku na jego brata, który 
był poszukiwany przez organy wymiaru sprawiedliwości. Fotografie skarżącego, jego brata 
i dwóch innych mężczyzn umieszczono na tablicach z wizerunkami „osób poszukiwanych” 
na różnych posterunkach policji. Podano nazwiska tych czterech mężczyzn jako 
poszukiwanych w związku z zabójstwem. W późniejszej korespondencji między 
prawnikiem skarżącego a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych okazało się, że jedynym 
poszukiwanym mężczyzną był brat skarżącego i że podejmowano środki operacyjne w celu 
przesłuchania skarżącego w charakterze świadka w związku z jego wielokrotnymi 
odmowami stawienia się przed prokuratorem okręgowym. 
 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22002-2997%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22002-1898%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-90590%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

15 
 

Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, ponieważ umieszczenie zdjęcia skarżącego na tablicy 
z wizerunkami osób poszukiwanych było niezgodne z prawem krajowym. 

Eerikäinen i Inni przeciwko Finlandii 
10 lutego 2009 r. 
Skarżący, spółka wydawnicza i redaktor naczelny czasopisma, a także jeden z jego 
dziennikarzy, podnieśli, iż fiński Sąd Najwyższy zasądził od nich wypłatę odszkodowania w 
związku z publikacją artykułu relacjonującego toczące się postępowanie karne przeciwko 
bizneswoman oskarżonej o oszustwo przeciwko systemowi ubezpieczeń społecznych i 
niektórym zakładom ubezpieczeń. Chociaż w artykule nie podano jej nazwiska, został on 
umieszczony obok innego całkowicie niezwiązanego artykułu, który dziennikarz napisał 
kilka lat wcześniej dla innego magazynu, za zgodą kobiety, a w którym podano jej pełne 
imię i nazwisko i opublikowano jej dwie fotografie. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
Relacja w kwestionowanym artykule z postępowania karnego przeciwko bizneswoman 
została oparta na dokumencie publicznym dotyczącym tematu leżącego w granicach 
uzasadnionego publicznego interesu i miała na celu przyczynienie się do debaty publicznej 
na ten temat. Co więcej, fiński Sąd Najwyższy nie zbadał konsekwencji faktu, że zdjęcia 
zostały wykonane za zgodą kobiety w celu ich publikacji, choć do celów poprzedniego 
artykułu i w innym kontekście. W związku z tym podstawy, na których oparł się sąd, choć 
właściwe, nie były wystarczające, aby uzasadnić ingerencję w prawo skarżących do 
wolności wyrażania opinii. 

Toma przeciwko Rumunii 
24 lutego 2009 r. 
W sprawie tej policja wezwała dziennikarzy i pozwoliła im na sfotografowanie w celu 
publikacji, wizerunku skarżącego przebywającego w izbie zatrzymań po tym, jak 
on i jeszcze jedna osoba zostali zatrzymani przez funkcjonariuszy oddziału narkotykowego 
w związku z posiadaniem 800 gramów konopi indyjskich, które, zdaniem władz, zamierzali 
sprzedać. W dniu zatrzymania dziennikarze lokalnego kanału telewizyjnego i gazety 
sfilmowali i sfotografowali skarżącego na posterunku policji. Następnego dnia na pierwszej 
stronie gazety opublikowano zdjęcie skarżącego ukazujące widoczne ślady przemocy wraz 
z artykułem, w którym nazwano go „handlarzem narkotyków”. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Postępowanie policji polegające na wezwaniu dziennikarzy 
i umożliwieniu im sfilmowania skarżącego na posterunku policji w dniu wszczęcia 
przeciwko niemu postępowania, bez jego zgody oraz w celu opublikowania zdjęć 
w mediach, stanowiło ingerencję w prawo skarżącego do poszanowania jego życia 
prywatnego. Rząd rumuński nie przedstawił żadnego wyjaśnienia uzasadniającego taką 
ingerencję i nic nie sugerowało, że rozpowszechnianie przedmiotowych zdjęć, które same 
w sobie nie miały żadnej realnej wartości informacyjnej, miało służyć interesom wymiaru 
sprawiedliwości. W związku z tym ingerencja w prawo skarżącego do poszanowania jego 
życia prywatnego nie dążyła do jednego z uprawnionych celów przewidzianych w art. 8 
ust. 2 Konwencji. 

Egeland i Hanseid przeciwko Norwegii 
16 kwietnia 2009 r. 
Obaj skarżący, redaktorzy naczelni dwóch głównych gazet norweskich, wnieśli skargę 
w związku z ich skazaniem i orzeczeniem wobec nich kary grzywny za opublikowanie zdjęć 
osoby, która ma zostać zabrana w celu odbycia długoterminowej kary pozbawienia 
wolności, na którą została właśnie skazana w związku z udziałem w potrójnym zabójstwie. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji. Mimo że fotografie dotyczyły wydarzenia publicznego i zostały zrobione 
w miejscu publicznym w czasie, gdy tożsamość tej osoby była już dobrze znana opinii 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22002-1671%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22002-1649%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-2707845-2958025%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

16 
 

publicznej, Trybunał stwierdził, że ukazanie jej miało charakter szczególnie natarczywy. 
Ponadto zainteresowana osoba nie wyraziła zgody na wykonanie zdjęć 
ani na ich publikację, a fakt, że wcześniej współpracowała z prasą, nie może uzasadniać 
pozbawienia jej ochrony w takich okolicznościach. Ponadto grzywny nałożone 
na skarżących nie były szczególnie dotkliwe. Podsumowując, wymogi ochrony prywatności 
i rzetelnego wymiaru sprawiedliwości były wystarczające, aby uzasadnić ograniczenie 
prawa skarżących redaktorów do wolności wyrażania opinii. 

Khmel przeciwko Rosji 
12 grudnia 2013 r. 
W chwili zaistnienia stanu faktycznego skarżący był członkiem regionalnego parlamentu 
Murmańska. Został doprowadzony na posterunek policji pod zarzutem prowadzenia 
pojazdu pod wpływem alkoholu. Odmówił podania swojego nazwiska, zachowywał 
się w niesubordynowany sposób i nie opuścił budynku, gdy go o to poproszono. 
Komendant policji zaprosił ekipy telewizyjne na posterunek i tego popołudnia skarżący 
został sfilmowany w nieuporządkowanym stanie zachowując się w nieodpowiedni sposób. 
Część materiału została wyemitowana w telewizji publicznej następnego dnia. Później 
wszczęto przeciwko niemu postępowanie administracyjne i karne w związku z jego 
działaniami w dniu, w którym został sfilmowany. Skarżący zarzucił w szczególności 
sfilmowanie go na posterunku policji i wyemitowanie materiału filmowego, co, jego 
zdaniem, było niezgodne z prawem. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, ponieważ wobec braku zgody skarżącego, udostępnienie nagrania 
wideo telewizji regionalnej stanowiło rażące naruszenie prawa krajowego. Ingerencja w 
prawo skarżącego do poszanowania życia prywatnego nie była zatem „zgodna z prawem” 
w rozumieniu art. 8 § 2 Konwencji. 

Axel Springer SE i RTL Television GmbH przeciwko Niemcom 
21 września 2017 r. 
Sprawa ta dotyczyła skargi dwóch spółek działających w sektorze mediów w związku 
z orzeczeniem sądu zakazującym publikacji wizerunków, na których można zidentyfikować 
oskarżonego o zabójstwo w postępowaniu karnym. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji. Stwierdził, że sędzia krajowy starannie wyważył sprzeczne interesy. Orzeczenie 
było proporcjonalne do uprawnionego celu, jakim jest ochrona praw osobistych 
oskarżonego - który nie był osobą publiczną - podczas jego procesu, w trakcie którego, do 
czasu udowodnienia mu winy, należało uznawać za niewinnego. Trybunał zauważył w 
szczególności, że orzeczenie to nie stanowiło szczególnie surowego ograniczenia 
możliwości relacjonowania; samo rejestrowanie obrazu nie zostało ograniczone. 

Bild GmbH & Co. Kg i Axel Springer AG przeciwko Niemcom 
4 grudnia 2018 r. (decyzja o dopuszczalności skargi) 
Sprawa dotyczyła orzeczenia zakazującego wydawcom codziennej gazety Bild o masowym 
nakładzie publikowania lub rozpowszechniania fotografii znanego szwajcarskiego 
dziennikarza, wykonanej w czasie gdy przebywał on w areszcie śledczym. 
Trybunał orzekł o niedopuszczalności skargi, uznając, że sądy niemieckie należycie 
wyważyły prawo skarżących spółek do wolności wyrażania opinii i prawo do prywatności 
prezentera telewizyjnego, który przebywał wówczas w areszcie śledczym. 
W szczególności, zdaniem Trybunału, mimo, że zdjęcie, o którym mowa, nie było 
zniesławiające, deprecjonujące ani poniżające dla wizerunku prezentera telewizyjnego, 
ukazało go jednak na podwórzu więziennym, tj. w sytuacji, w której nie mógł się 
on spodziewać, że zostanie sfotografowany. Jeśli chodzi o karę nałożoną na dwie skarżące 
spółki, Trybunał zauważył, że sądy niemieckie po prostu zakazały im dalszego 
publikowania lub rozpowszechniania fotografii i zasądziły od nich zwrot kosztów 
zastępstwa procesowego w nieznacznej wysokości. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-138916%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-5849858-7453932%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%7B%22itemid%22:%5B%22003-6293546-8211214%22%5D%7D


 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku    

 

17 
 

Zobacz również: B.Z. Ullstein GmbH przeciwko Niemcom, decyzja w sprawie 
dopuszczalności z dnia 22 września 2020 r. dotycząca skargi dziennika na zakaz publikacji 
przez sąd cywilny niezapikselowanego zdjęcia 18-letniego mężczyzny oskarżonego o 
usiłowanie zabójstwa. 

Mediengruppe Österreich GmbH przeciwko Austrii 
26 kwietnia 2022 r. 
Sprawa dotyczyła nakazu sądowego, aby dziennik Österreich, wydawany przez skarżącą 
spółkę, nie publikował określonych informacji na temat osoby pośrednio związanej z 
kampanią kandydata Partii Wolności Austrii w okresie poprzedzającym wybory 
prezydenckie w 2016 roku. Gazeta opublikowała zdjęcie brata kierownika biura kandydata 
w „prawicowej scenerii” i ujawniła, że był on „skazanym neonazistą”. Wyrok skazujący 
pochodził sprzed 20 lat i został wydany. Zapewniono postępowanie sądowe. W ostatecznej 
decyzji Sąd Najwyższy zakazał skarżącej spółce „publikowania zdjęć [brata kierownika 
biura] bez jego zgody, jeśli w tym samym czasie [został on] nazwany skazanym neonazistą 
w towarzyszącym mu raporcie ...”. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji, stwierdzając, że w szczególnych okolicznościach sprawy powody przedstawione 
przez sądy krajowe zostały podjęte zgodnie z kryteriami orzecznictwa Trybunału i były 
„istotne i wystarczające”, aby uzasadnić ingerencję w prawo skarżącej spółki do wolności 
wyrażania opinii. Trybunał zauważył w szczególności, że austriacki Sąd Najwyższy wyważył 
konkurujące ze sobą interesy, a czyniąc to, zbadał sprawę na podstawie kryteriów 
ustanowionych w wyroku Trybunału w sprawie Österreichischer Rundfunk (zob. powyżej, 
s. 12). W związku z tym Trybunał nie widział istotnych powodów, aby zastąpić poglądy 
sądów krajowych swoimi własnymi i uznał, że ingerencja była „konieczna w 
demokratycznym społeczeństwie”. 

Zob. również ostatnio: 
D.H. i inni przeciwko Macedonii Północnej (nr 44033/17) 
18 lipca 2023 r. 
 

Kontakt z mediami: 

Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08 

 

https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:%5B%22001-205502%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:%5B%22002-13635%22%5D%7D
https://hudoc.echr.coe.int/#%7B%22itemid%22:%5B%22001-225879%22%5D%7D

	Osoby publiczne lub osoby ze świata polityki
	von Hannover przeciwko Niemcom (skarga nr 59320/00)
	von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2) (skargi nr 40660/08 i 60641/08)
	von Hannover (nr 3) przeciwko Niemcom (skarga nr 8772/10)
	Schüssel przeciwko Austrii
	Hachette Filipacchi Associés przeciwko Francji
	Flinkkilä i Inni przeciwko Finlandii
	Sapan przeciwko Turcji
	Mgn Limited przeciwko Zjednoczonemu Królestwu
	Mosley przeciwko Zjednoczonemu Królestwu
	Lillo-Stenberg i Saether przeciwko Norwegii
	Couderc i Hachette Filipacchi Associés przeciwko Francji
	Kahn przeciwko Niemcom
	Sihler-Jauch i Jauch przeciwko Niemcom
	Karl-Theodor zu Guttenberg przeciwko Niemcom

	Przedstawiciele różnych zawodów (prawnicy, dziennikarze, itp.)
	Minelli przeciwko Szwajcarii

	Osoby prywatne
	Peck przeciwko Zjednoczonemu Królestwu
	Gurgenidze przeciwko Gruzji
	Reklos i Davourlis przeciwko Grecji
	Kurier Zeitungsverlag i Druckerei GmbH (nr 2) przeciwko Austrii i Krone Verlag GmbH przeciwko Austrii
	Küchl przeciwko Austrii, Rothe przeciwko Austrii i Verlagsgruppe News GmbH i Bobi przeciwko Austrii
	Bremner przeciwko Turcji
	Société de Conception de Presse et d’Edition przeciwko Francji
	Bogomolova przeciwko Rosji
	Vučina p. Chorwacji

	Osoby zatrzymane lub osoby przeciwko którym, toczy się postępowanie karne
	Sciacca przeciwko Włochom
	Österreichischer Rundfunk przeciwko Austrii
	Verlagsgruppe News GmbH przeciwko Austrii (nr 2)
	Khuzhin i Inni przeciwko Rosji
	Giorgi Nikolaishili przeciwko Gruzji
	Eerikäinen i Inni przeciwko Finlandii
	Toma przeciwko Rumunii
	Egeland i Hanseid przeciwko Norwegii
	Khmel przeciwko Rosji
	Axel Springer SE i RTL Television GmbH przeciwko Niemcom
	Bild GmbH & Co. Kg i Axel Springer AG przeciwko Niemcom


